Prima pagină D:News

Giulgiul din Torino este un fals!

10.06.2009 | ● Vizualizări: 801
Giulgiul din Torino este un fals!     giulgiul din torino, biserica catolica, controverse religioase, crestinism, religie, iisus hristos + zoom
Galerie foto (2)

Un om de stiinta italian sustine ca a realizat o copie fidela a giulgiului din Torino, un experiment care dovedeste ca panza pe care unii crestini o venereaza drept vesmantul de inmormantare al lui Iisus Hristos este un fals medieval.

Asemenea unui negativ fotografic, giulgiul poarta pe el imagineaunui barbat despre care multi sustin ca ar fi Hristos. Panzailustreaza perspectiva din fata si din spate a unui barbat cu barbasi par lung, cu mainile incrucisate pe piept si rani insangerate laincheieturile de la maini si picioare si la solduri.

"Am demonstrat ca este posibil sa reproducem cu fidelitategiulgiul, folosind exclusiv tehnici medievale" sustine cercetatorulLuigi Garlaschelli, profesor de chimie organica la Universitateadin Pavia, care va prezenta rezultatele experimentului sau incadrul unei conferinte ce va avea loc la sfarsitul acesteisaptamani.

Trei datari cu carbon s-au facut, in 1988, asupra giulgiului, laOxford, Zurich si Tucson (in Arizona), si toate au atestat caartefactul ar data intre 1260 si 1390, provocand controverse si viidezbateri. Inca de dinainte de aparitia rezultatelor, numerosiistorici afirmasera sceptici ca giulgiul este o inselaciunerealizata pentru a atrage pelerini, pelerinajul fiind pentru uniiclerici si negustori o afacere extrem de profitabila in Evul Mediu.Cu toate acestea, oamenii de stiinta nu au putut produce niciodatao teorie incontestabila despre cum a putut fi realizatgiulgiul.

Garlaschelli sustine ca a reprodus giulgiul in intregime,folosind tehnologii accesibile in Evul Mediu: a infasurat unvoluntar in panza, apoi l-a uns cu un colorant care continea urmede acid. Pentru fata a folosit o masca. Colorantul a fost apoiinvechit artificial prin incalzirea panzei intr-un cuptor sispalarea acesteia cu apa rece, procedeu repetat de cateva ori sicare a indepartat pigmentul de pe suprafata panzei, dar a lasat oimagine difuza, in doua tonuri, precum cea de pe giulgiu.Garlaschelli crede ca medievalii nu au folosit o procedura atat decomplicata, ci ca, pur si simplu, colorantul original s-a pierdutde-a lungul timpului.

Pentru a-si perfectiona copia giulgiului, profesorul italian aadaugat urme de sange, a perforat cateva gauri si a ars in uneleparti giulgiu. Pentru obtinerea efectului final, copia a fost dinnou udata cu apa, iar apoi lasata la uscat.

Biserica Catolica care, practic, detine giulgiu, are o pozitieoficiala foarte ambigua fata de aceasta relicva: nu sustine caaceasta ar fi autentica, nici ca ar fi un obiect ce trebuie veneratde credinciosi, dar ca este un memento foarte puternic al patimilorlui Hristos. In prezent, giulgiul se afla inchis la Catedrala dinTorino, in Italia si este foarte rar expus publicului. Ultimaprezentare de acest fel a fost facuta in 2000, iar giulgiul va fiaratat din nou de abia anul urmator.

Cercetatorul italian care sustine ca reproducerea sademonstreaza indubitabil ca giulgiul este un fals, spune ca seasteapta ca descoperirea sa sa fie contestata. "Daca unii oameni aurefuzat sa creada datarile cu carbon realizata de cele mai bunelaboratoare din lume, cu siguranta nu ma vor crede pe mine" spuneLuigi Garlaschelli. Acuratetea testelor din 1988 a fost pusa laindoiala de unii credinciosi care au afirmat ca restaurarilerepetate care s-au facut giulgiului in secolele trecute aucontaminat rezultatele.

Citeste pe larg despre controversele si conspiratiile careinvaluie giulgiul din Torino.