Prima pagină D:News

Giulgiul din Torino este un fals!

10.06.2009 | ● Vizualizări: 586
Giulgiul din Torino este un fals!     giulgiul din torino, biserica catolica, controverse religioase, crestinism, religie, iisus hristos + zoom
Galerie foto (2)

Un om de stiinta italian sustine ca a realizat o copie fidela a giulgiului din Torino, un experiment care dovedeste ca panza pe care unii crestini o venereaza drept vesmantul de inmormantare al lui Iisus Hristos este un fals medieval.

Asemenea unui negativ fotografic, giulgiul poarta pe el imaginea unui barbat despre care multi sustin ca ar fi Hristos. Panza ilustreaza perspectiva din fata si din spate a unui barbat cu barba si par lung, cu mainile incrucisate pe piept si rani insangerate la incheieturile de la maini si picioare si la solduri.

"Am demonstrat ca este posibil sa reproducem cu fidelitate giulgiul, folosind exclusiv tehnici medievale" sustine cercetatorul Luigi Garlaschelli, profesor de chimie organica la Universitatea din Pavia, care va prezenta rezultatele experimentului sau in cadrul unei conferinte ce va avea loc la sfarsitul acestei saptamani.

Trei datari cu carbon s-au facut, in 1988, asupra giulgiului, la Oxford, Zurich si Tucson (in Arizona), si toate au atestat ca artefactul ar data intre 1260 si 1390, provocand controverse si vii dezbateri. Inca de dinainte de aparitia rezultatelor, numerosi istorici afirmasera sceptici ca giulgiul este o inselaciune realizata pentru a atrage pelerini, pelerinajul fiind pentru unii clerici si negustori o afacere extrem de profitabila in Evul Mediu. Cu toate acestea, oamenii de stiinta nu au putut produce niciodata o teorie incontestabila despre cum a putut fi realizat giulgiul.

Garlaschelli sustine ca a reprodus giulgiul in intregime, folosind tehnologii accesibile in Evul Mediu: a infasurat un voluntar in panza, apoi l-a uns cu un colorant care continea urme de acid. Pentru fata a folosit o masca. Colorantul a fost apoi invechit artificial prin incalzirea panzei intr-un cuptor si spalarea acesteia cu apa rece, procedeu repetat de cateva ori si care a indepartat pigmentul de pe suprafata panzei, dar a lasat o imagine difuza, in doua tonuri, precum cea de pe giulgiu. Garlaschelli crede ca medievalii nu au folosit o procedura atat de complicata, ci ca, pur si simplu, colorantul original s-a pierdut de-a lungul timpului.

Pentru a-si perfectiona copia giulgiului, profesorul italian a adaugat urme de sange, a perforat cateva gauri si a ars in unele parti giulgiu. Pentru obtinerea efectului final, copia a fost din nou udata cu apa, iar apoi lasata la uscat.

Biserica Catolica care, practic, detine giulgiu, are o pozitie oficiala foarte ambigua fata de aceasta relicva: nu sustine ca aceasta ar fi autentica, nici ca ar fi un obiect ce trebuie venerat de credinciosi, dar ca este un memento foarte puternic al patimilor lui Hristos. In prezent, giulgiul se afla inchis la Catedrala din Torino, in Italia si este foarte rar expus publicului. Ultima prezentare de acest fel a fost facuta in 2000, iar giulgiul va fi aratat din nou de abia anul urmator.

Cercetatorul italian care sustine ca reproducerea sa demonstreaza indubitabil ca giulgiul este un fals, spune ca se asteapta ca descoperirea sa sa fie contestata. "Daca unii oameni au refuzat sa creada datarile cu carbon realizata de cele mai bune laboratoare din lume, cu siguranta nu ma vor crede pe mine" spune Luigi Garlaschelli. Acuratetea testelor din 1988 a fost pusa la indoiala de unii credinciosi care au afirmat ca restaurarile repetate care s-au facut giulgiului in secolele trecute au contaminat rezultatele.

Citeste pe larg despre controversele si conspiratiile care invaluie giulgiul din Torino.