Prima pagină D:News

Enigmatica legatura dintre fertilitate si longevitate

06.20.2010 | ● Vizualizări: 434
Enigmatica legatura dintre fertilitate si longevitate     fertilitate, longevitate, nematode, ADN + zoom

Un nou grup de proteine implicate in reglarea duratei de viata a Caenorhabditis elegans – viermele cel mia utilizat in acest tip de studii -, a fost identificat de un grup de biologi de la Stanford University School of Medicine.

Descoperirea are un aspect extrem de neobisnuit intrucat cresterea longevitatii este legata de activitatea acestor proteine exclusiv in sistemul reproducator al nematodelor. In mod deosebit, oamenii de stiinta au aratat ca aceste proteine sunt implicate in mecanisme epigenetice, acele procese in care modificari chimice ale ADN-ului influenteaza "impachetarea" acestuia si deci exprimarea proteinelor codificate de gene.

Dupa cum au explicat intr-un articol aparut in revista Nature, cercetatorii condusi de Anne Brunet studiau efectele alterarilor epigenetice asupra longevitatii cand au observat ca rezultatele erau diferite in functie de viermele tratat, fertil sau nu. Apoi ei au utilizat tehnica de interferenta ARN pentru blocarea sistematica la viermii fertili a expresiei genelor care influenteaza starea epigenetica a unei celule, identificand un anumit numar de gene capabile sa determine o prelugire a vietii nematodei cu 30% atunci cand sunt inhibate.

"Nu stim cum functioneaza exact acest mecanism, dar am demonstrat ca prezenta liniei germinale este absolut esentiala pentru longevitate. Intr-un anume fel este logic ca sistemul reproducator sa fie implicat in durata vietiii, avand in vedere ca este in fapt singura parte nemuritoare a unui organism", a comentat Brunet, in opinia careia, in acest context, corpul nu este decat un "invelis muritor".