Home » Natură » De ce câinii se miros reciproc atunci când se întâlnesc?

De ce câinii se miros reciproc atunci când se întâlnesc?

Publicat: 09.05.2024

Atunci când se întâlnesc, câinii își miros fundul reciproc. Iar cei care au mai multe pisici știu că și acestea fac la fel. Dar de ce?

De ce câinii își miros fundul când se întâlnesc? Se pare că există un motiv întemeiat în spatele acestui comportament.

„Câinii pot identifica starea de sănătate și statutul reproductiv al altui câine, pot identifica ce au mâncat și, în general, pot afla ‘noutățile’ mirosind fundurile altora”, a declarat Ellen Furlong, profesoară asociată de psihologie, specializată în cogniție animală, la Universitatea Transylvania (SUA).

Împerecherea are și ea un rol. „Câinii masculi pot petrece mai mult timp mirosind femelele pentru a obține informații despre statutul lor reproductiv”, a spus Furlong pentru Live Science.

Dar cum este posibil ca patrupedele să extragă toate aceste informații dintr-o mirosire a fundului? Unul dintre primele indicii pentru a desluși acest mister a venit în 1976, când a fost publicat un studiu despre câini și coioți.

De ce câinii își miros fundul când se întâlnesc? Ce informații comunică mirosul?

Studiul a descoperit că două pungi mici, una pe fiecare parte a anusului unui câine, cunoscute sub numele de saci anali, eliberează un amestec de substanțe mirositoare, cum ar fi trimetilamina, care miroase a pește, și acizi butirici și propionici înțepători. Aceste secreții ale sacilor anali probabil servesc drept semnale de comunicare chimică între câini, conform unui studiu publicat în 2021.

Fiecare substanță chimică eliberată de un câine probabil îi transmite anumite informații altui câine, dar oamenii de știință nu au reușit încă să descifreze acest cod olfactiv. Un studiu publicat în 2023 a făcut un progres în decodificarea acestui limbaj chimic prin compararea secrețiilor sacilor anali ai câinilor masculi și femele. Studiul a descoperit că anumite substanțe chimice erau eliberate doar de către femele și altele doar de către masculi.

Cercetătorii au înregistrat, de asemenea, o mare variație în substanțele chimice eliberate și în concentrațiile lor între indivizii de același sex. Acest lucru sugerează că parametrii aflați în afara genului influențează profilul olfactiv al unui câine, au spus cercetătorii.

Deci un câine miroase un amestec de substanțe chimice la alt câine. Datorită mirosului lor mult mai bun, câinii pot identifica mirosurile individuale dintr-un amestec și le pot detecta la concentrații semnificativ mai mici decât oamenii. „Simțul olfactiv al unui câine este de 10.000 până la 100.000 de ori mai bun decât al nostru. Câinii pot mirosi 1 parte la trilion, ceea ce este cu adevărat uimitor”, a spus Furlong.

Pisicile au și ele un astfel de comportament

Simțul olfactiv al unei pisici îl depășește și el cu mult pe cel al unui om. Cercetările sugerează că detectarea mirosului este centrală pentru comportamentul pisicilor și starea de bine generală a acestora, a declarat Kristyn Vitale, profesoară asistentă de sănătate și comportament animal la Universitatea de Mediu Unity (SUA).

Ca și câinii, pisicile au glande mici care produc substanțe chimice cu miros distinct. „Mirosind fundul altei pisici, o pisică poate identifica dacă aceea este familiară sau necunoscută, precum și sexul pisicii și posibil chiar statutul reproductiv”, a spus Vitale.

„Atât pisicile mascul, cât și femelele folosesc își mirosul pentru a identifica partenerii sociali și pentru a comunica cu ei”, a adăugat ea.

În 2023, cercetătorii de la Universitatea California, Davis (SUA) au dezvăluit o altă piesă a puzzle-ului mirosirii fundului printr-un studiu pe 23 de pisici domestice. Oamenii de știință au descoperit că glandele anale ale unei pisici sunt gazda unei comunități aglomerate de bacterii, care probabil sunt implicate în producția secrețiilor mirositoare ale glandelor anale. Diferite pisici aveau bacterii diferite în glandele anale, iar tipurile de bacterii variau în funcție de vârsta și statutul de greutate al pisicii.

Sunt necesare mai multe cercetări, dar autorii studiului cred că aceste bacterii ajută la comunicare. Se crede, de asemenea, că și alte carnivore, inclusiv câinii, comunică prin secrețiile bacteriilor care locuiesc în glandele lor. Susținând această ipoteză, un studiu pe hiene a descoperit că bacteriile care trăiesc în glandele lor de miros produc componente ale semnalelor chimice pe care aceste animale le folosesc pentru a comunica.

Papagalii „pică din cer” în Australia și nimeni nu știe de ce

Lupii „mutanți” de la Cernobîl au evoluat abilități anti-cancer

Ce au descoperit cercetătorii după ce au studiat ADN-ul balenelor albastre?

Cum arată mica broscuță care își trăiește toată viața într-o floare