Prima pagină D:News

A fost descoperit cel mai rapid caz de evolutie umana

07.06.2010 | ● Vizualizări: 684
A fost descoperit cel mai rapid caz de evolutie umana     no tags + zoom
Galerie foto (1)

Oamenii de stiinta din lumea intreaga s-au intrebat mereu de ce serpasii tibetani reusesc sa traiasca la altitudini de epste 4000 de metri fara a fi afectati de raul de munte sau alte maladii specifice marilor inaltimi, si cum pot respira fara probleme un aer mai sarac cu 40% in oxigen, decat restul oamenilor de pe glob. Raspunsul l-a dat recent o chipa de cercetatori din China, savantii concluzionand ca avem de a face cu cel mai rapid caz de evolutie umana inregistrat vreodata.

Comparand genomul mai multor tibetani cu cel al unor nativichinezi Han, grup majoriotar in China, cercetatorii au aflat ca maimult de 30 de gene au suferit modificari in timp, permitandu-letibetanilor sa traiasca la altitudini uriase fara a intampinaprobleme de sanatate. Surpriza vine din rapiditatea acesteiadaptari genetice, tibetanii si nativii Han desprinzandu-se unii dealtii in urma cu mai putin de 3000 de ani.

Studiul care a fost publicat in revista Science si in New YorkTimes sustine ca prima adaptare a organismului tibetanilor laaltitudinile inalte a fost cea prin care corpul acestora a inceputsa previna policitemia (proces prin care trupul uman produce unexces de globule rosii ca raspuns la privarea de oxigen). A urmat oadaptare a creierului, a plamanilor si a vaselor sanguine care, inmod normal la altitudini mari, ar fi dus la blocajerespiratorii.

Ceea ce este si mai misterios, este faptul ca alte populatii caretraiesc la altitudini mari, cum ar fi sud-americanii din Anzi sauafricanii din Etiopia, nu au dezvoltat aceleasi abilitati precumtibetanii, cazul acestora din urma fiind singurul inregistrat panain prezent. Cercetatorii au anuntat ca vor continua studiile pentrua afla motivul pentru care populatia serpasilor tibetani a evoluatatat de repede, situatie nemaintalnita pana acum in datele privindevolutia oamenilor.

Sursa: Daily Galaxy