Prima pagină D:News

A fost descoperit cel mai rapid caz de evolutie umana

07.06.2010 | ● Vizualizări: 634
A fost descoperit cel mai rapid caz de evolutie umana     no tags + zoom
Galerie foto (1)

Oamenii de stiinta din lumea intreaga s-au intrebat mereu de ce serpasii tibetani reusesc sa traiasca la altitudini de epste 4000 de metri fara a fi afectati de raul de munte sau alte maladii specifice marilor inaltimi, si cum pot respira fara probleme un aer mai sarac cu 40% in oxigen, decat restul oamenilor de pe glob. Raspunsul l-a dat recent o chipa de cercetatori din China, savantii concluzionand ca avem de a face cu cel mai rapid caz de evolutie umana inregistrat vreodata.

Comparand genomul mai multor tibetani cu cel al unor nativi chinezi Han, grup majoriotar in China, cercetatorii au aflat ca mai mult de 30 de gene au suferit modificari in timp, permitandu-le tibetanilor sa traiasca la altitudini uriase fara a intampina probleme de sanatate. Surpriza vine din rapiditatea acestei adaptari genetice, tibetanii si nativii Han desprinzandu-se unii de altii in urma cu mai putin de 3000 de ani.

Studiul care a fost publicat in revista Science si in New York Times sustine ca prima adaptare a organismului tibetanilor la altitudinile inalte a fost cea prin care corpul acestora a inceput sa previna policitemia (proces prin care trupul uman produce un exces de globule rosii ca raspuns la privarea de oxigen). A urmat o adaptare a creierului, a plamanilor si a vaselor sanguine care, in mod normal la altitudini mari, ar fi dus la blocaje respiratorii.

Ceea ce este si mai misterios, este faptul ca alte populatii care traiesc la altitudini mari, cum ar fi sud-americanii din Anzi sau africanii din Etiopia, nu au dezvoltat aceleasi abilitati precum tibetanii, cazul acestora din urma fiind singurul inregistrat pana in prezent. Cercetatorii au anuntat ca vor continua studiile pentru a afla motivul pentru care populatia serpasilor tibetani a evoluat atat de repede, situatie nemaintalnita pana acum in datele privind evolutia oamenilor.

Sursa: Daily Galaxy