2 noi exoplanete

2 noi exoplanete

08.29.2010 | ● Vizualizări: 272
2 noi exoplanete     astronomie, exoplanete + zoom
Galerie foto (1)

Astrofizicienii au detectat cu ajutorul telescopului spaţial american Kepler două noi exoplanete, comparabile cu Saturn, şi probabil o a treia planetă, de mărimea Terrei, care orbitează în jurul unei stele îndepărtate, asemănătoare Soarelui din sistemul nostru solar.

Cercetătorii, a căror descoperire a fost publicată în revistaScience Express - ediţia online a revistei americane Science -,precizează că aceste două planete gigantice, botezate Kepler-9b şiKepler-9c, efectuează o rotaţie completă în jurul stelei lor în19,2 zile, respectiv 38,9 zile.

Viteza lor de rotaţie în jurul astrului nu este însă constantă, civariază într-un interval de 4-39 minute pentru fiecare rotaţie.Această anomalie se explică, potrivit astronomilor, prinputernicele interacţiuni gravitaţionale dintre cele două planete. Oa treia planetă, izolată, ar trece la rândul ei prin faţa aceleiaşistele, având însă o periodicitate constantă.

Ţinând cont de "semnăturile" lor gravitaţionale, Kepler-9b şiKepler-9c sunt cele mai masive planete ce orbitează în jurul uneistele, fiind "legate" una de cealaltă prin forţele lor degravitaţie, a declarat Matthew Holman, astrofizician laUniversitatea Harvard din Statele Unite, principalul autor alacestui studiu.

Aceste observaţii şi măsurători le vor oferi astrofizicienilorinstrumentele necesare pentru a determina proprietăţile fizice alecelor două planete.

În opinia cercetătorilor, este foarte posibil ca acel sistem solarsă conţină o a treia planetă, mai mică, având o mărime comparabilăcu cea a Terrei. Această planetă, a cărei existenţă nu a fostdeocamdată confirmată, s-ar afla pe o orbită foarte apropiată desteaua ei, în jurul căreia efectuează o rotaţie completă în 1,6zile.

Noul sistem solar descoperit de satelitul Kepler se află la peste2.000 de ani-lumină de Terra, în constelaţia Lirei. Un an-luminăreprezintă echivalentul a 9.460 de miliarde de kilometri.

Tag-uri: astronomie | exoplanete