Home » D:News » Premieră medicală: inima unui porc modificat genetic a fost transplantată în pieptul unei maimuţe

Publicat: 28.06.2012
Oamenii de ştiinţă din Coreea de Sud susţin că au realizat cu succes această operaţie şi preconizează ca, în viitor, organele porcilor modificaţi genetic să fie transplantate oamenilor.

Cunoscută sub numele de xenotransplant (transplant interspecific), tehnica ar putea pune punct problemelor legate de numărul restrâns de donatori umani.

Importanţa experimentului constă în faptul că au fost folosiţi porci modificaţi genetic: înainte de efectuarea procedurii, specialiştii din Seoul au înlăturat de la porcii donatori genele responsabile pentru respingerea transplantului de către organismul primitor.

Acum, oamenii de ştiinţă speră că această procedură va reprezenta baza transplantelor de la porc la om.

Primul transplant de acest fel a fost realizat în 1994, dar procedura a suscitat nenumărate probleme legate de etică. Mulţi specialişti susţin că xenotransplantul ar putea face ca bolile specifice porcilor să ajungă fie întâlnite şi în rândul oamenilor, iar alţii ridică problema tulburătoare a existenţei unor creaturi „hibride”, parte om, parte animal.

Coreea de Sud şi-a anunţat pentru prima dată planurile cu privire la xenotransplant în 2009. Coordonatorul studiului, Lim Gio-Bin, a declarat că un purcel clonat născut pe 3 aprilie a fost modificat genetic astfel încât să nu aibă gene funcţionale implicate în respingerea ţesuturilor străine de către receptor.

Orgamele provenite de la porci sunt potrivite pentru xenotransplant din multe puncte de vedere, doar că ele sunt acoperite de un strat de molecule glucidice care declanşeză o reacţie de respingere din partea corpului uman. Anticorpii umani atacă aceste organe şi le distrug cu rapiditate. Pentru modificarea porcului clonat numit Xeno, specialiştii au dezactivat una dintre copiile genei responsabilă cu producerea moleculelor glucidice. Prin acest proces, Coreea de Sud a ajuns a doua ţară din lumea care a clonat purceluşi, după Statele Unite.

Lim Gio-Bin a declarat că va coordona studii pe oameni anul acesta, sperând ca până în 2017 xenotransplantul să devină o tehnică larg utilizată.