Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Ce este o sămânţă?

Ce este o sămânţă?

Publicat: 17.09.2015
O plantă dă naştere unei alte plante din specia ei cu ajutorul seminţelor. La fel cum păsările folosesc ouă pentru a se reproduce, plantei îi creşte o sămânţă din care va ieşi o altă plantă.

Floarea sau fructul unei plante trebuie fertilizate. Altfel, sămânţa produsă nu va rodi. După ce sămânţa este matură, are nevoie de odihnă. Această perioadă diferă în funcţie de speciile de seminţe. Multe dintre ele nu vor creşte până nu au trecut de anotimpul iernii.

Pentru a se dezvolta, o sămânţă are nevoie de hrană, oxigen şi căldură. Lumina ajută unele plante să înceapă creşterea seminţelor. Dacă acest proces nu debutează conform programului, sămânţa va muri. Atunci când seminţele sunt depozitate de către om pentru perioade următoare, ele trebuie păstrate uscate şi într-un anumit interval de temperatură.

Seminţele pot fi diferite la nivel de mărime, formă, construcţie şi culoare. Seminţele plantelor se nasc prin procese diferite. De exemplu, există un tip de sămânţă ce are o plantă micuţă în centru. Aceasta este împrejmuită de straturi de hrană, ce se vor alinia de-a lungul noii plante, până în momentul în care aceasta începe să dezvolte rădăcini şi frunze ce se pot hrăni singure.

Dacă solul este fertil, iar sămânţa a trecut de perioada de repaos şi a primit cantităţi potrivite de hrană, oxigen şi căldură, planta începe să se dezvolte. Acest proces este cunoscut sub numele de „germinare”. Creşterea, de obcei, începe atunci când hrana ajunge la sămânţă.

Pe măsură ce sămânţa absoarbe apă, ea se dezvoltă. Majoritatea celulelor din sămânţă se transferă viitoarei plante. Coaja seminţei cade, iar noua plantă creşte până când ajunge la maturitate şi poate crea seminţe.

Seminţele pot fi de dimensiuni mici sau mari. Seminţele de begonie sunt atât de mici încât au aparenţa prafului. Seminţele nucii de cocos pot cântări până la 18 kilograme. Unele plante au în jur de 20 de seminţe, în timp ce altele, cum ar fi arţarul, pot dezvolta mii de seminţe.

Seminţele sunt create astfel încât să se poată împrăştia. Seminţele tip scaieţi se încârligă de blana animalelor. Alte tipuri de seminţe stau în noroi şi se lipesc de labele lor. Seminţele sub formă de fructe sunt transportate de oameni şi animale.

Unele seminţe au „aripi” şi sunt purtate de vânt, în timp ce altele plutesc pe apă. Unele chiar „explodează” la mare distanţă de planta-mamă!