Home » Natură » Sute de specii de fluturi ar putea dispărea din cauza schimbărilor climatice

Sute de specii de fluturi ar putea dispărea din cauza schimbărilor climatice

Publicat: 13.08.2015
Schimbările climatice pun în pericol sute de specii de fluturi din Marea Britanie, care riscă să dispară înainte de anul 2050, ameninţare care planează şi asupra unor regiuni din nordul Europei şi din SUA, conform unui studiu apărut luni în revista 'Nature Climate Change', transmite AFP.

Dispariţia acestor lepidoptere nu va avea doar efecte de ordin estetic, avertizează oamenii de ştiinţă, reamintind faptul că ele au şi un rol important în polenizarea plantelor.

În plus, observaţiile făcute asupra fluturilor, care sunt urmăriţi de mai multă vreme, dau informaţii şi în legătură cu ceea ce se poate întâmpla şi cu alte tipuri de insecte, cum ar fi libelulele, albinele sau coleopterele’, a declarat unul din autorii studiului, Tom Oliver, de la Centrul de Ecologie şi Hidrologie Wallingford, din Marea Britanie.

Specialiştii s-au concentrat pe impactul pe care unele perioade de secetă — în special cea foarte gravă din 1995 — l-au avut asupra a 28 de specii de fluturi din Marea Britanie şi au constat că şase dintre ele sunt foarte sensibile la acest fenomen meteorologic. În etapa următoare, cercetătorii au coroborat aceste informaţii cu diferite scenarii ale încălzirii globale, care prevăd o creştere a perioadelor secetoase.

Concluzia a fost că, dacă emisia de gaze de gaze cu efect de seră continuă în ritmul actual, ‘s-ar putea produce importante dispariţii ale populaţiei de fluturi sensibili la secetă’, probabilitatea de supravieţuire a acestor specii dincolo de anul 2050 fiind practic zero.

‘Probabilitatea mai mare de 50 % de supravieţuire a acestor specii la orizontul anului 2010 este posibilă doar cu două condiţii’: încălzirea climatică să se limiteze la 2 grade Celsius şi restaurarea unui habitat seminatural pentru fluturi, afirmă studiul. Potrivit acestuia, refacerea habitatului — fragmentat de agricultură şi urbanizare — ar putea reduce din pierderile provocate de secetă şi ar ajuta la conservarea speciilor de fluturi.

Sursa: Agerpres.