Home » Știință » O echipă internaţională de astronomi a creat cea mai complexă hartă a Universului de până acum – FOTO

Publicat: 16.07.2016
O parte a rezultatelor obţinute sunt deja disponibile, în mod gratuit, pe internet.

Astronomii americani au făcut publice rezultatele celei mai ample cercetări legate de Univers de până acum. Reuşita a fost obţinută folosind ,,Sloan Digital Sky Survey”, un sistem cu ajutorul căruia au putut fi colectate infromaţii despre aproximativ 1,2 milioane galaxii din întreg spaţiul cosmic.

Sute de cercetători din toată lumea au colaborat pentru a crea cea mai complexă hartă tridimensională a cosmosului, care include galaxii aflate la o distanţă cuprinsă între 2 şi 7 miliarde ani-lumină faţă de Calea Lactee. Rezultatele obţinute de oamenii de ştiinţă corespund unui volum total de aproximativ 650 de miliarde cubice ani-lumină.

,,Această hartă ne-a permis să facem cele mai bune măsurători referitoare la efectele energiei întunecate pe parcursul expansiunii Universului. Acum, am pus la dispoziţia publicului harta şi rezultatele pe care le-am obţinut”, a declarat Jeremy Tinker (Universitatea din New York), într-un comunicat de presă.

Proiectul, denumit ,,BOSS” (,,Baryon Oscillation Spectroscopic Survey”), a constat în analizarea în modului în care galaxiile sunt amplasate în Univers, pentru a estima mărimea oscilaţiilor acustice barionice. Acestea sunt produse de undele acustice din materia din care a fost compus Universul în urmă cu 400.000 de ani-lumină. În acea perioadă, aceste unde îngheţaseră, determinând creşterea şi descreşterea uşoară a densităţii galaxiilor în cosmos.

Secţiune a celei mai detaliate hărţi a Universului realizate până acum (Foto:iflscience.com/Daniel Eisenstein et al.)

Beneficiind de o asemenea hartă, echipa de cercetare a putut crea un instrument pentru a măsura modul în care a evoluat expansiunea Universului de-a lungul timpului. Ultima estimare făcută în acest sens a arătat că spaţiul cosmic are o rată de expansiune de circa 67,3 kilometri pe secundă pe megaParsec, unde 1 megaParsec este egal cu 3,08567758 x 10 la puterea 22 metri. Cercetătorii spun că această valoare corespunde cu modelul cosmologic standard.

O parte dintre rezultatele echipei de cercetare au fost publicate în 13 articole, pe care specialiştii le-au făcut disponibile pe internet, în mod gratuit. Ele pot fi accesate aici

Prin intermediul hărţii, savanţii au aflat, de asemenea, că structurile gigantice din Univers au o evoluţie ce poate fi anticipată cu ajutorul relativităţii generale. Astfel, este susţinută ideea conform căreia energia întunecată este reală, dar încă nu a putut fi descrisă.

Vă mai recomandăm şi: Universul, dezvăluit într-o imagine

Fotografia ,,de epocă” a Universului

Suntem singuri în Univers, susţin doi astrobiologi!