Home » Știință » Specialiştii au surpins într-o imagine uimitoare naşterea unui sistem stelar binar

Publicat: 14.10.2018
Explozia unei stele masive ar fi dus la crearea unei stele neutronice binare compacte. Moartea stelei imense a dus la formarea unei supernove ce se află într-o galaxie spirală aflată la 920 milioane de ani lumină de Pământ.

În urma observaţiilor, specialiştii au declarat că steaua avea un companion ce a sustras mare parte din masa stelei, înainte ca aceasta să explodeze. Conform Mail Online, este pentru prima oară când cercetătorii observă naşterea unui sistem binar.

Deoarece noua stea şi companionul său se află în apropiere unul faţă de celălalt, în cele din urmă se vor roti şi vor produce o explozie spectaculoasă. Contopirea stelelor neutronice poate genera ondulaţii în spaţiu-timp, ce sunt cunoscute ca „unde gravitaţionale”.

O supernovă se formează atunci când o stea masivă, ce are o masă de cel puţin opt ori mai mare decît cea a Soarelui, rămâne fără combustibil nuclear. După ce stratul exterior al stelei este împrăştiat de explozie, tot ce rămâne este o stea neutronică densă.

Sursa-NASA

Specialiştii Caltech au observat recent moartea stelei  iPTF 14gqr. „Am observat cum nucleul acestei stele masive a intrat în colaps, însă am observat eliberarea unei cantităţi mici de materie”, a declarat principalul cercetător, Mansi Kasliwal. Cercetătorii consideră că masa stelei a fost furată de către o altă stea, cel mai probabil o stea neutronică, o pitică albă sau o gaură neagră.

Contopirea dintre două stele neutronice, precum cele descoperite recent, duce la formarea elementelor grele din univers.