Home » Știință » Una dintre cele mai mari dileme ale astrofizicii. Ar putea undele gravitaţionale să scoată la iveală viteza de expansiune a Universului?

Publicat: 15.07.2018
De când „a explodat în existenţă” acum 13,8 miliarde de ani, Universul s-a aflat într-o continuă expansiune, antrenând în proces sute de miliarde de galaxii şi stele. Deşi au existat eforturi susţinute de a afla rata de expansiune, măsurătorile au fost inexacte. Acum, un grup de savanţi de la MIT şi Harvard propun o nouă abordare care are în centrul său studiul undelor gravitaţionale ce provin de la un sistem binar gaură neagră - stea neutronică.

Până acum, astronomii au urmărit anumite stele şi alte surse cosmice pentru a măsura distanţa de la Terra şi cât de repede se îndepărtează de noi – doi parametri esenţiali în estimarea constantei Hubble, o unitate de măsură care descrie rata cu care Universul se dilată, scrie Phys.

Totuşi, cele mai precise şi ample rezultate au ajuns la valori diferite ale constantei Hubble, neoferind nicio soluţie definitivă. Această informaţie ar scoate la iveală lucruri esenţiale despre originea Universului, dar şi despre soarta sa – dacă se va dilata pe termen nelimitat sau va colapsa.

Acum, într-un studiu publicat pe 12 iulie în jurnalul Physical Review Letters, cercetătorii susţin că există o metodă mai precisă şi independentă de a măsura constanta Hubble, folosind unde gravitaţionale emise de un sistem relativ rar: un sistem binar gaură neagră – stea neutronică, o pereche cu energie extrem de mare unde cele două obiecte gravitează una în jurul celeilalte, ceea ce ar produce unde gravitaţionale, care ar „zgudui” structura spaţiu-timpului, şi un impuls de lumină atunci când vor intra în coliziune.

Acest impuls le-ar oferi savanţilor o valoare estimativă a vitezei sistemului sau cât de repede se îndepărtează de Pământ. Undele gravitaţionale emise, dacă vor fi detectate pe Terra, ar oferi o măsurătoare independentă şi precisă a distanţei sistemului. Chiar dacă aceste sisteme sunt extrem de rare, oamenii de ştiinţă au calculat că detectarea câtorva ar oferi cele mai precise valori pentru constanta Hubble şi rata cu care Universul se dilată.

„Sistemele binare gaură neagrăstea neutronică sunt sisteme foarte complicate, despre care ştim foarte puţine”, precizează Salvatore Vitale, profesor asistent la MIT şi autorul principal al lucrării. „Dacă detectăm una, poate avea o contribuţie dramatică pentru înţelegerea noastră a Universului”.

Descoperire ISTORICĂ. Teoria undelor gravitaţionale, emisă de Einstein, a fost CONFIRMATĂ: ”Au fost într-adevăr detectate” – Ascultă AUDIO momentul în care au fost detectate