Home » Știință » Cercetătorii au identificat modul în care bacteriile devin rezistente la antibiotice

Publicat: 02.10.2019
Cercetătorii au putut confirma, în premieră, faptul că bacteriile îşi pot schimba forma pentru a evita să fie detectate de către antibiotice.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii a identificat rezistenţa la antiobiotice a bacteriilor drept una dintre cele mai mari ameninţări asupra sănătăţii la nivel global şi securităţii alimentare a zilelor noastre. De aceea, după cum explică cercetătorii, este importantă înţelegerea modului în care această rezistenţă se formează.

Un astfel de studiu asupra rezistenţei la antibiotice a fost efectuat la Universitatea Newcastle din Marea Britanie şi a reuşit, în premieră, să identifice mecanismele prin care bacteriile îşi schimbă forma pentru a nu fi detectate de către antibiotice, notează Phys.

Studiul a folosit mostre preluate de la pacienţi în vârstă care sufereau de infecţii recurente la nivelul tractului urinar pentru a vedea modul în care bacteriile renunţă la peretele celular, acesta reprezentând ţinta multor grupe de antibiotice.

Autoarea principală a studiului, dr. Katarzyna Mickiewicz, de la Universitatea Newscastle, explică: „Am observat că în prezenţa antibioticelor, bacteriile sunt capabile să treacă de la o formă regulată, asigurată de peretele celular, la o formă neregulată”. Ea mai adaugă: „În această formă, organismul uman nu poate recunoaşte cu uşurinţă bacteriile, aşa că nu le va ataca, situaţie care se repetă în cazul antibioticelor”.

Mostrele folosite în acest studiu au fost obţinute de la pacienţi în vârstă, acest aspect dovedindu-se important în ceea ce priveşte surpinderea acestui fenomen. „În cazul unei persoane sănătoase, bacteriile care ar fi renunţat la peretele celular ar fi fost distruse. Dar, în cazul unei persoane în vârstă, după cum arată mostrele noastre, aceste bacterii pot supravieţui. Acestea îşi pot reforma pereţii celulari şi pacienţii se vor confrunta cu o nouă infecţie. Aceasta ar putea fi cauza infecţiilor recurente ale tractului urinar.