Știm cu toții cum arată această statuie emblematică, dar câți știm din ce este făcută Statuia Libertății și de ce are culoarea pe care o are?
Din ce este făcută Statuia Libertății? Statuia Libertății este construită din 31 de tone de foi subțiri de cupru, cu grosimea de doar 2,4 mm, care au fost modelate manual prin ciocănire și apoi asamblate pe un schelet intern din fier și oțel. Împreună cu soclul său masiv din beton și granit, impunătoarea statuie atinge o înălțime totală de 93 de metri, fiind considerată una dintre cele mai mari realizări tehnice ale secolului al XIX-lea.
Lucrarea a fost proiectată în Franța de sculptorul Frédéric-Auguste Bartholdi, iar structura internă a fost inițial concepută de arhitectul Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc și finalizată ulterior de celebrul inginer Alexandre-Gustave Eiffel, cunoscut mai ales pentru Turnul Eiffel. Soclul statuii a fost proiectat de arhitectul american Richard Morris Hunt, potrivit Britannica.
Bartholdi a supervizat construcția statuii în atelierul său din Paris, unde meșterii săi au folosit o tehnică metalurgică străveche numită „repoussé”, prin care foile ușoare de cupru erau bătute manual peste un model gol din lemn. Alte materiale uzuale în sculptură, precum bronzul, piatra sau marmura, erau mult prea grele și costisitoare pentru a fi transportate din Franța în Statele Unite.
Designul lui Eiffel a fost esențial pentru stabilitatea structurii: cadrul de oțel funcționează ca un schelet, permițându-i învelișului de cupru să-și păstreze forma și să le reziste vânturilor puternice. Cuprul, inițial de culoare brun-roșcată, a căpătat în timp celebra nuanță verde-albăstruie, o patină naturală formată prin oxidare. Această peliculă subțire protejează cuprul de coroziune și îi prelungește durata de viață.
Statuia Libertății a fost transportată din Franța în Statele Unite la bordul fregatei franceze „Isère”. Impunătoarea statuie, cu o înălțime de 46 de metri și o greutate de 204 tone, a fost construită în Franța, între anii 1875 și 1884, sub supravegherea sculptorului Frédéric-Auguste Bartholdi, care începuse schițele proiectului încă din 1870.
După finalizarea construcției, statuia a fost demontată în 350 de piese separate. Aceste componente au fost ambalate cu grijă în 214 lăzi de lemn, pentru a fi protejate pe durata lungii traversări a Oceanului Atlantic.
Încărcarea s-a făcut în portul francez Lorient, iar fregata Isère a navigat aproape o lună până când a ajuns în portul New York, în iunie 1885. După descărcare, lăzile au fost transportate pe Insula Bedloe, cunoscută astăzi sub numele de Liberty Island. Aici, statuia a fost reasamblată pe parcursul mai multor luni, conform Britannica.
Procesul de reasamblare a fost o muncă titanică: foile de cupru au fost fixate din nou peste scheletul de fier și oțel al statuii, fiecare detaliu fiind reconstituit cu grijă. Toate eforturile s-au încheiat pe 28 octombrie 1886, când președintele Grover Cleveland a inaugurat oficial Statuia Libertății.
Test de cultură generală. Cât cântăresc statuile de pe Insula Paștelui?
40.000 de oameni au pornit o revoluţie care a schimbat cu totul soarta unui mare stat european