Home » Știință » Cofeina ar putea face E. coli mai rezistentă la antibiotice

Cofeina ar putea face E. coli mai rezistentă la antibiotice

Publicat: 03.08.2025

Cofeina ar putea ajuta E. coli să reziste la antibiotice. Cofeina ar putea ajuta unele bacterii să țină antibioticele la distanță de celulele lor, reducând astfel eficiența tratamentului, sugerează un nou studiu realizat în laborator.

Cofeina ar putea ajuta E. coli să reziste la antibiotice. Totuși, experții avertizează că nu e clar cum (sau dacă) acest efect se manifestă și în corpul uman, așa că iubitorii de cafea nu au motive să intre în panică.

De zeci de ani se știe că bacteriile pot elimina substanțele periculoase din celule cu ajutorul unor proteine speciale de transport aflate în stratul lor exterior, un mecanism care contribuie la rezistența lor la antibiotice. Însă până acum nu era clar cum își reglează bacteriile activitatea genelor responsabile de aceste proteine, în funcție de substanțele cu care intră în contact.

Pentru a investiga, cercetătorii au analizat reacția bacteriei intestinale Escherichia coli (E. coli) la 94 de compuși chimici diferiți, printre care antibiotice, aspirină, acizi biliari secundari produși în intestin și molecule din alimente, cum ar fi vanilina (responsabilă de aroma de vanilie) și cofeina.

Cofeina ar putea ajuta E. coli să reziste la antibiotice? Ce au descoperit oamenii de știință?

Studiul, publicat în revista PLOS Biology, arată că mulți dintre acești compuși pot modifica activitatea genelor implicate în transportarea substanțelor, influențând astfel reacția bacteriilor la antibiotice. De exemplu, cofeina reduce producția unei proteine numite OmpF, care facilitează pătrunderea antibioticelor, cum ar fi ciprofloxacina sau amoxicilina, în interiorul celulelor bacteriene. În teorie, dacă sunt mai puține proteine OmpF disponibile, antibioticele pătrund mai greu și devin mai puțin eficiente.

Dar după cum a explicat cercetătoarea April Hayes, de la Universitatea din Exeter, Anglia, (care nu a participat la studiu), nu există dovezi că acest efect se manifestă în mod clar în corpul uman: „Este nevoie de mai multe cercetări pentru a stabili dacă acest efect ar putea reduce capacitatea organismului de a elimina infecțiile.”

Andrew Edwards, profesor de microbiologie moleculară la Imperial College London (Anglia), a fost de acord: „Nu există nicio dovadă că consumul de cafea ar influența eficiența antibioticelor, iar oamenii nu ar trebui să-și schimbe obiceiurile din această cauză.” El recomandă ca pacienții să urmeze indicațiile medicului și prospectul medicamentului.

Este nevoie de mai multe studii

Cercetătorii de la Universitatea din Tübingen (Germania) au analizat reacția a șapte gene bacteriene implicate în transport, în contact cu cei 94 de compuși chimici. Dintre aceștia, 28 au modificat activitatea genelor respective. Printre substanțele cu impact s-au numărat cofeina, erbicidul paraquat, diverse clase de antibiotice (precum tetraciclinele și macrolidele), dar și medicamente antiinflamatoare și citostatice, scrie Live Science.

Unul dintre cele mai afectate elemente a fost proteina Rob, care activează sau dezactivează gene prin legarea de anumite secvențe de ADN. Descoperirile sugerează că Rob are un rol mai important decât se credea în capacitatea lui E. coli de a se adapta la mediu.

Totuși, rămâne neclar cum anume modifică cofeina activitatea genelor sau cum interacționează la nivel molecular cu proteina Rob. Mai mult, nu se știe dacă efectele observate în laborator se aplică și în timpul infecțiilor reale din corpul uman. Cercetătorii au testat inclusiv o tulpină de E. coli provenită de la un pacient cu infecție urinară, iar efectul cofeinei asupra acesteia a fost similar.

În viitor, echipa speră să investigheze dacă același mecanism se aplică și la alte bacterii, nu doar la E. coli.

Dar, cel puțin pentru moment, concluzia este clară: „Este foarte puțin probabil ca simpla consumare a cofeinei să ducă la infecții greu de tratat. Per ansamblu, studiul este interesant, dar nu este un motiv de îngrijorare pentru consumatorii de cofeină”, a declarat Hayes.

Vă recomandăm să citiți și:

De la carbon la dulciuri: Cercetătorii chinezi transformă CO2 în zahăr

O anomalie cerebrală la oamenii moderni își are originea în ADN-ul neanderthalian străvechi

Test de cultură generală. Care este diferența dintre înghețată și gelato?

Test de cultură generală. Care sunt singurele țări care folosesc Fahrenheit?

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Bei energizante în fiecare zi? Iată ce se întâmplă cu organismul tău!
Bei energizante în fiecare zi? Iată ce se întâmplă cu organismul tău!
O absență colosală: cine lipsește din poveștile pentru copii scrise de AI?
O absență colosală: cine lipsește din poveștile pentru copii scrise de AI?
Un asteroid care ar putea fi format din trei lumi îi uimește pe astronomi
Un asteroid care ar putea fi format din trei lumi îi uimește pe astronomi
Avertisment pentru proprietarii de câini: apa aparent liniștită poate ascunde pericole mortale
Avertisment pentru proprietarii de câini: apa aparent liniștită poate ascunde pericole mortale
„Looksmaxing”: Ce sunt serviciile care promit să „măsoare” frumusețea
„Looksmaxing”: Ce sunt serviciile care promit să „măsoare” frumusețea
1917, complot la vârful politicii românești. Dezvăluirile ambasadorului Franței privind planul împotriva monarhiei
1917, complot la vârful politicii românești. Dezvăluirile ambasadorului Franței privind planul împotriva monarhiei
Tușul din tatuaje nu este atât de sigur pe cât se credea, descoperă o analiză îngrijorătoare
Tușul din tatuaje nu este atât de sigur pe cât se credea, descoperă o analiză îngrijorătoare
Alimentul care poate proteja ficatul. Cu toții îl avem în bucătărie!
Alimentul care poate proteja ficatul. Cu toții îl avem în bucătărie!
Europa, continentul care se încălzește cel mai repede. Care este cauza?
Europa, continentul care se încălzește cel mai repede. Care este cauza?
De ce ți se face somn după-amiaza? Ar putea avea legătură cu ceea ce mănânci!
De ce ți se face somn după-amiaza? Ar putea avea legătură cu ceea ce mănânci!
Constantin Brâncoveanu, prinţul aurului şi reţeaua de spioni pe care o deţinea
Constantin Brâncoveanu, prinţul aurului şi reţeaua de spioni pe care o deţinea
Ce obiecte din casă îi pot face rău pisicii? Iată ce spun specialiștii!
Ce obiecte din casă îi pot face rău pisicii? Iată ce spun specialiștii!
O centrală nucleară, oprită din cauza meduzelor. Câte reactoare a afectat?
O centrală nucleară, oprită din cauza meduzelor. Câte reactoare a afectat?
Britanicii renunță la o comoară de miliarde de euro. De ce au luat această decizie?
Britanicii renunță la o comoară de miliarde de euro. De ce au luat această decizie?
Fostul președinte al unei țări a fost condamnat la moarte
Fostul președinte al unei țări a fost condamnat la moarte
Premieră în România: Au fost descoperite primele dovezi ale utilizării uneltelor din os de către neandertalieni
Premieră în România: Au fost descoperite primele dovezi ale utilizării uneltelor din os de către neandertalieni
Ce alternative la alergare sunt recomandate pentru impact redus asupra articulațiilor?
Ce alternative la alergare sunt recomandate pentru impact redus asupra articulațiilor?
Gândirea în afara tiparelor ar putea necesita un control al creierului mai redus
Gândirea în afara tiparelor ar putea necesita un control al creierului mai redus