China a prelungit cu șase luni investigația anti-subvenții privind importurile de produse lactate din Uniunea Europeană, semnalând că nu dă semne de relaxare într-un război comercial pe două fronturi cu Bruxelles și Washington, care amenință să răstoarne modelul său de creștere orientat spre export.
Ministerul Comerțului a anunțat că perioada de investigație a fost extinsă până la 21 februarie 2026, invocând complexitatea cazului, potrivit Reuters.
Decizia Beijingului de a extinde ancheta asupra unor produse europene pe bază de brânză, lapte și smântână vine după ce, în iunie, a prelungit o investigație privind carnea de porc din Europa. În iulie, a anunțat taxe vamale pentru producătorii europeni de coniac.
Potrivit analiștilor, China caută un armistițiu comercial de durată cu Statele Unite și UE pentru a-și proteja motorul exporturilor, într-un moment în care se confruntă cu perspectiva de a-și reforma modelul economic, pe fondul unei cereri interne încă apatică.
Tensiunile comerciale dintre China și UE au izbucnit în 2023, când Comisia Europeană, responsabilă de politica comercială a blocului, a lansat o investigație anti-subvenții asupra vehiculelor electrice fabricate în China.
În aprilie, anul acesta, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat că UE și China au convenit să analizeze stabilirea unor prețuri minime pentru vehiculele electrice produse în China, ca alternativă la tarifele impuse de UE anul trecut. Cele două părți nu au ajuns încă la un acord.
„Beijingul speră în continuare să ajungă la o înțelegere cu UE în privința unei liste lungi de conflicte comerciale”, a spus Even Rogers Pay, analist la Trivium China, cu sediul la Beijing, specializat în agricultură.
„Această investigație, alături de ancheta asupra cărnii de porc din UE, care a fost prelungită în iunie, reprezintă atuuri importante în negocierile aflate în desfășurare privind tarifele UE la vehiculele electrice chinezești din categoria energiei noi”, a adăugat ea.
China a anunțat inițial ancheta privind produsele lactate în urmă cu un an, la o zi după ce Bruxellesul a revizuit tarifele pentru vehiculele electrice fabricate în China, dar a evitat să le elimine complet, așa cum solicitase Beijingul.