Cărucioarele de cumpărături abandonate, împinse în tufișuri, aruncate în râuri sau lăsate pe străzile orașelor au devenit adevărate simboluri ale poluării și risipei, iar un nou studiu arată pericolul ascuns în cărucioarele de cumpărături.
Cercetătorii avertizează cu privire la pericolul ascuns în cărucioarele de cumpărături. Cercetarea a fost realizată în Marea Britanie, unde anual aproximativ 520.000 de cărucioare de cumpărături sunt părăsite. Recuperarea, repararea sau înlocuirea lor vine la pachet cu un cost de mediu considerabil.
„Mii de cărucioare de cumpărături sunt raportate ca fiind abandonate în fiecare an în Regatul Unit. Dacă multiplici amprenta de carbon a recuperării fiecăruia, rezultatul devine semnificativ și îngrijorător”, explică inginerul în știința materialelor Neill Raath, de la Universitatea din Warwick. Raath și colegul său, Darren Hughes, au calculat că motorina necesară pentru a strânge toate aceste cărucioare cu ajutorul dubei produce 343 de tone de dioxid de carbon, echivalentul emisiilor generate de 80 de mașini pe benzină într-un an.
Dacă doar 10% dintre cele jumătate de milion de cărucioare ar avea nevoie și de recondiționare prin aplicarea unui strat de zinc, pentru a preveni coroziunea, emisiile aproape s-ar dubla. Totuși, recuperarea și recondiționarea reduc masiv costul de mediu al înlocuirii unui cărucior, cu până la 92-99%. Cercetătorii au analizat o zonă suburbană din orașul Coventry, calculând impactul asupra mediului pe întreaga durată de viață a fiecărui cărucior. Acolo se recuperează în jur de 30 de cărucioare pe săptămână, iar aproximativ 100 pe an necesită recondiționare, scrie Science Alert.
Conform studiului, fabricarea unui singur cărucior generează o amprentă echivalentă cu 65,14 kg CO2, colectarea și returnarea lui înseamnă 0,69 kg CO2, iar transportul și recondiționarea se ridică la 5,50 kg CO2.
„Am descoperit că un cărucior ar trebui colectat de 93 de ori cu o dubă pe motorină pentru a egala impactul asupra mediului al fabricării unuia nou”, spune Raath.
Deși recuperarea și repararea sunt soluții ecologice evidente, cea mai bună opțiune rămâne ca aceste cărucioare să fie pur și simplu returnate la locul lor, un detaliu de care ar trebui să ținem cont la următoarea sesiune de cumpărături.
Problema nu este exclusiv britanică: studiul citează rapoarte similare din Australia și Africa de Sud privind consecințele cărucioarelor abandonate.
Iar calculele privind dioxidul de carbon sunt doar vârful aisbergului: cărucioarele părăsite reprezintă un pericol pentru pietoni și șoferi, poluează cursurile de apă și transformă spațiile publice în zone inestetice.
Cercetătorii propun măsuri suplimentare pentru reducerea fenomenului, de la folosirea mai frecventă a camerelor de supraveghere până la bariere fizice, dar și cercetări viitoare pentru descoperirea unor materiale și procese mai prietenoase cu mediul.
„Chiar dacă e puțin probabil să eliminăm complet problema, sperăm ca, data viitoare când oamenii văd un cărucior uitat într-o alee sau într-un parc, să se gândească la impactul asupra mediului al unui astfel de gest”, adaugă Raath.
Studiul a fost publicat în revista Sustainability.
Ce a descoperit un submersibil care explora cratere gigantice pe fundul Pacificului?
Geologia care susține munții Himalaya este încă un mister pentru oamenii de știință
O falie ascunsă sub Canada ar putea declanșa un cutremur masiv după 12.000 de ani de liniște