Devine tot mai clar că progresul în ingineria modernă este măsurat astăzi prin roboții umanoizi și cât de avansați sunt aceștia. Printre cei mai cunoscuți la ora actuală sunt Atlas (de la Boston Dynamics) și Optimus (de la Tesla).
În timp ce unul dintre aceștia se poate lăuda cu agilitate și performanțe științifice, celălalt este conceput pentru accesibilitate și utilizare de zi cu zi. Așa cum relatează jurnaliștii de la InterestingEngineering, diferențele nu sunt doar de marketing, ci și de hardware, software și planurile pe termen scurt ale celor două companii.
Atlas, robotul de la compania Boston Dynamics, este conceput ca un vehicul pentru cercetarea mobilității corpului și a controlului dinamic. Astfel, Atlas este mai degrabă o platformă prin care pot fi descoperite noi strategii de locomoție și manipulare, ci nu un produs care va fi implementat imediat în fabrici și locuințe personale. Așadar, cercetătorii de la Boston Dynamics își concentrează atenția pe viteză, echilibru și agilitate extremă.
Pe de altă parte, Tesla ar vrea ca Optimus să fie complet oposul. Un robot de uz general construit pentru a prelua sarcini „periculoase, repetitive și plictisoare”. Așadar, Atlas este menit să forțeze limitele controlului, iar Optimus este gândit pentru integrare în linii de producție.
Cea mai recentă versiune pentru Atlas este un robot umanoid complet electric, conceput pentru mobilitate, dexteritate și agilitate. Potrivit unor surse, Atlas ajunge la o înălțime de 1,5 metri, cântărește aproximativ 89 de kilograme și are în jur de 28 de grade de libertate. Atlas este capabil să alerge la viteze de până la 2,5 metri pe secundă și este echipat cu tehnologie LiDAR dar și cu senzori stereo pentru navigație.
Robotul Optimus, în schimb, ar ajunge la 1,73 metri înălțime și ar avea o greutate de 57 de kilograme. Este construit pentru a transporta până la 20 kilograme în timpul mersului și ar fi capabil să ridice până la 68 de kilograme. Atât Optimus cât și Atlas sunt în continuă evoluție, fiecare avansând în funcție de diferite scopuri.
În concluzie, filmările virale pe social media sau prezentările în fabrici nu vor defini următoarea etapă a roboților umanoizi, ci mai degrabă momentul în care aceștia vor aduce valoare economică măsurabilă. Pentru Atlas, asta înseamnă să demonstreze că un sistem extrem de agil și complet electric este capabil să execute sarcini repetitive fără compromisuri. Cât despre Optimus, totul se rezumă la roboți muncitori autonomi care se pot adapta la noi sarcini cu instruire minimă. Următorul pas va fi colaborarea umană în condiții de siguranță de-a lungul mai multor cicluri operaționale, timpul de funcționare și întreținerea eficientă, toate acestea fiind indicatorii care fac diferența între un simplu prototip și un lucrător funcțional.
Boston Dynamics are deja ani buni de experiență în control și locomoție, în timp ce Tesla este încă în stadii incipiente. Totuși, ambele companii dovedesc un lucru cât se poate de clar: roboții umanoizi nu mai sunt simple experimente de laborator, ci mijloace emergente prin care societatea va fi dezvoltată.
O companie chineză a dezvăluit un cap de robot ultra-realist care imită expresiile faciale umane
O „piele” nouă permite roboților să simtă de la atingeri, până la răni adânci