La Londra, casa de licitații Sotheby’s a deschis recent un salon temporar dedicat luxului, scoțând la vânzare piese Hermès, Rolex și Cartier. Fenomenul se înscrie într-o tendință globală: moda de arhivă atinge cote record la licitații, iar prețurile rivalizează cu cele din arta plastică.
În luna iulie a.c, filiala Sotheby’s din Paris a vândut cu 7 milioane de lire sterline (aproximativ 9,2 milioane de dolari) geanta Hermès folosită ani la rând de actrița și cântăreața Jane Birkin, model care îi poartă numele. Starea vizibil uzată a genții, rezultat al utilizării frecvente, i-a sporit notorietatea și a devenit un argument în plus pentru cumpărător, identificat a fi un colecționar privat japonez, Shinsuke Sakimoto, fost fotbalist japonez devenit antreprenor, și fondator al companiei de resale de lux Valuence. Acesta a declarat că va păstra și expune geanta ca simbol al patrimoniului cultural, și nu o va revinde.
Suma este imensă, dar mare a fost și notorietatea lui Birkin, totuși… ce ar putea face un om cu 7 milioane de lire sterline? Ar putea cumpăra o vilă de lux în centrul Londrei sau un domeniu extins la țară. Ar putea investi într-un portofoliu diversificat de acțiuni și proprietăți, asigurându-și un venit pasiv substanțial, sau ar putea finanța propria afacere de anvergură internațională. Suma ar permite achiziționarea unei colecții impresionante de artă sau mașini clasice, călătorii în jurul lumii în condiții exclusiviste ori susținerea unor cauze filantropice majore, cum ar fi construirea unei școli sau finanțarea unui program de cercetare medicală…
Mult timp, secțiile de modă ale caselor de licitații au fost considerate marginale, atrăgând clienți care veneau inițial pentru alte obiecte, precum tablouri sau sculpturi. Valoarea mare o obțineau mai ales piesele cu proveniență de la vedete. De exemplu, celebra rochie „Happy Birthday Mr President” purtată de Marilyn Monroe în 1962 s-a vândut în 1999 cu 1,3 milioane de dolari, iar în 2016 a ajuns la 4,8 milioane, fiind achiziționată de Ripley’s Believe It or Not! Museum. Kim Kardashian a purtat-o la Met Gala 2022, gest care, potrivit istoricului de modă Cora Harrington, ar putea crește și mai mult valoarea rochiei la o viitoare licitație, chiar dacă purtarea a provocat uzură.
Discuțiile din presă și de pe rețelele sociale, fie ele pozitive sau negative, influențează direct prețul. Costumele purtate de Carolyn Bessette-Kennedy, readuse în atenție de un serial TV în pregătire, ar putea crește în valoare atunci când vor fi revândute.
Moda vintage și de lux este redefinită de rețelele sociale și de comunitățile online dedicate produselor „dupe” – imitații aproape identice ale produselor originale. Paradoxal, aceste copii stimulează cererea pentru articole autentice și, implicit, creșterea numărului de experți în autentificare.
Economista Usha Haley avertizează însă că fenomenul de „flipping” (revânzare rapidă pentru profit) poate destabiliza piața și ridica artificial prețurile, transformând obiectele de modă în simboluri inaccesibile, chiar dacă spațiul digital le face vizibile unui public mai larg.
Creșterea valorii acestor piese ridică întrebarea dacă ele ar trebui să fie păstrate în muzee pentru conservare și studiu. Evenimente precum Met Gala, care deschid expozițiile Institutului Costume al Metropolitan Museum of Art, demonstrează că prezentarea acestor obiecte istorice poate atrage un public numeros. Totuși, faptul că o instituție deține aceste piese nu garantează expunerea lor, majoritatea rămânând depozitate. Harrington subliniază că există servicii private de conservare comparabile sau chiar superioare muzeelor. Iar mulți colecționari consideră că scopul hainelor este să fie purtate, nu doar admirate și păstrate ca trofee.
Sursa:
https://www.bbc.com/culture/article/20250731-is-7m-pounds-for-a-handbag-absurd-or-justified
Jane Birkin, Je t’aime, moi non plus. Cea mai franțuzoaică dintre artiștii britanici