Home » D:News » Telescopul GLAST este gata de actiune

Telescopul GLAST este gata de actiune

Autor: Mihaela Stanescu 06.11.2008
Telescopul GLAST este gata de actiune
Scanand Universul pentru a cuantifica cea mai puternica sursa de radiatii cunoscuta, Telescopul Gamma Ray Large Area Space, va putea aduce astfel mai multa lumina si peste cele mai mici gauri negre cunoscute, materia neagra sau alte enigme cosmice.

De fapt, cercetatorii spera ca prin intermediul acetui telescop de ultima generatie sa descopere ceva ce inca nimeni nu banuieste. Razele Gamma sunt forma de lumina care degaja cea mai inalta energie, create in urma unora dintre cele mai violente evenimente din univers, cum ar fi, de exemplu, moartea unor stele sau anihilarea materiei. GLAST este primul telescop care va supraveghea bolta cereasca 24 de ore din 24. Acest proiect multi-national, rod al mai multor agentii spatiale, va fi lansat pe 11 iunie, anul curent.
“Practic, daca ai putea sa vezi cerul prin intermediul razelor Gamma, bolta cereasca va arata total diferit”,  afirma Steve Ritz, astrofizician in cadrul NASA’s Goddard Space Flight Center din Greenbelt.

“Razele Gamma emit in cele mai extreme medii din Univers, acolo unde campurile gravitationale, electrice si magnetice sunt mult mai mari decat ne putem inchipui”, declara acesta in continuare.

GLAST poate studia faimoasa materie neagra, nevazuta si inca necatalogata,  substanta care poate forma peste 80 % din toata materia din Univers, a carei prezenta astronomii o deduc dupa miscarile galaxiilor.
Acest telescop super-performant poate, de asemenea, sa detecteze gaurile negre microscopice, care se formeaza imediat dupa un Big Bang. Nimeni nu este sigur ca ar mai exista in prezent, dar daca ar fi, acestea ar fi mai mici decat un proton.

Sursa: MSNBC