Home » D:News » Inelele lui Saturn, resturile unei luni stravechi

Inelele lui Saturn, resturile unei luni stravechi

Publicat: 15.10.2008
In urma unor studii efectuate recent, cercetatorii francezi au emis o noua teorie referitoare la originea inelelor din jurul planetei Saturn. Se crede ca planeta si-ar fi pastrat unul din satelitii naturali intr-o perioada in care toti ceilalti giganti gazosi si i-ar fi pierdut pe ai lor. Inelele care graviteaza astazi in jurul lui Saturn s-ar fi format in momentul in care si acest satelit ar fi fost distrus.

Sebastian Charnoz si colegii sai de la Universitatea Diderot din Paris sugereaza ca acest lucru s-ar fi intamplat in perioada “ultimului bombardament masiv”, petrecut la 700 de milioane de ani dupa formarea lui Saturn. Atunci, o bucata de meteorit a intrat in coliziune cu una dintre lunile planetei. Pentru ca luna orbita la distanta potrivita de Saturn atunci cand a fost lovita – in raza asa-numitei limite Roche – micile particule au format inele in loc sa se imprastie.

Aceasta ar putea explica de ce alte planete nu au inele ca ale lui Saturn. Chiar daca au mai existat planete ale caror luni se aflau in raza limitei Roche la inceputul formarii sistemului solar, calculele echipei arata ca lunile  au fost la scurt timp atrase spre planete sau eliberate de pe orbitele lor. Rotirea rapida a lui Saturn a facut ca ea sa poata pastra un satelit in limita Roche pana la bombardament. Ken Rice de la Institutul de Astronomie din Edinburgh, Marea Britanie spune ca metoda folosita de echipa pentru a indica unicitatea lui Saturn in randul gigantilor uriasi este interesanta, dar ipoteza lor nu poate fi dovedita pana nu vor fi posedate mijloace mai performante  de modelare a evolutiei sistemului solar.

Sursa: NewScientist