Home » D:News » La ce e bun razboiul? Ne face mai altruisti

La ce e bun razboiul? Ne face mai altruisti

Publicat: 05.06.2009
Una dintre trasaturile definitorii ale speciei umane este aceea a capacitatii de autosacrificiu in favoarea unui alt individ sau a unui grup. Exista insa aceasta trasatura in genele noastre ca un rezultat al evolutiei darwiniste?

Subiectul  a fost unul larg dezbatut de decenii bune, iar biologii au ajuns la concluzia ca selectia naturala nu poate explica actul suprem de sacrificiu in favoarea unor alti membri ai speciei umane. Noile studii arata insa ca aceasta teza a fost una gresita, iar altruismul se poate dobandi prin selectia naturala cauzata de razboaiele intertribale, o idee pe care chiar Darwin o sustinuse in 1873.

Oamenii de stiinta sustin astazi ca aceasta trasatura umana s-a dezvoltat cu precadere in ultimii 10.000 de ani din istoria de aproximativ 200.000 de ani a omenirii, si asta pentru ca abia atunci au aparut primele semne ale activitatilor agricole, si implicit ale razboaielor pentru hrana. Mai mult, acestia sustin ca sacrificiul unui individ putea fi, de cele mai multe ori, cheia succesului unei comunitati umane in fata alteia.

„Razboiul a fost o practica des intalnita in istoria umanitatii si a favorizat aparitia a ceea ce azi numim altruism, o predispozitie catre cooperare intre indivizii unui grup si mai ales impotriva altor comunitati ostile”, afirma Samuel Bowles, cercetator in cadrul Institutului Santa Fe din New Mexico.

Ruth Mace, antropolog in cadrul Universitatii din Londra, sustine ideea omologului sau american si afirma totodata ca teza conform careia ce egoismul genetic nu putea fi inlocuit de altruism a fost una total gresita „Studiile recente asupra evolutiei sociale au redeschis dezbaterile asupra acestui aspect al naturii umane, altruismul. In unele circumstante, selectie de grup este extrem de importanta, mai ales in cazul unor specii inteligente, asa cum este cea umana”, concluzioneaza aceasta.

Sursa: Independent