Home » D:News » Galaxia 0402+379 – o bomba cu ceas in univers

Galaxia 0402+379 – o bomba cu ceas in univers

Galaxia  0402+379 – o bomba cu ceas in univers
Publicat: 11.06.2009
In centrul galaxiei Calea Lactee se afla Sagittarius A, o gaura neagra supermasiva, care nu are promite nimic bun, de vreme ce intreaga noastra galaxie este tinuta laolalta de un motor distructiv.

Dupa 16 ani de studiu asiduu in cadrul Institutului Max Planck, cercetatorii au reusit sa determine orbita stelelor principale care orbiteaza in jurul gaurii negre, a carei masa are echivalentul a 3,7 mega-sori.

Observatiile au demonstrat ca in centrul galaxiei nu se afla materie neagra, ci materie obisnuita, care este insa absorbita in mare parte de catre gaura neagra. Oamenii de stiinta sunt de parere ca majoritatea galaxiilor, mai ales cele in forma de spirala, au in centrul lor gauri negre supermasive. Dintre toate locurile din univers, centrul unei galaxii este locul cel mai probabil de formare al stelelor gigantice, care explodeaza pentru a deveni, in final, gauri negre. Chiar daca marimea initiala este mica, absorbirea materiei din jur ii furnizeaza indeajuns de multa energie pentru a deveni supermasiva. Odata ce gaura neagra atinge anumite dimensiuni, forta sa de atractie gravitationala va fi indeajuns de puternica pentru a modela orbita a tot ceea ce nu “mananca”.

Un caz special il constituie galaxia 0402+379, un nume prea impersonal pentru una dintre cele mai mari bombe neexplodate existente. Aceasta deoarece galaxia nu are doar o singura gaura neagra supermasiva, ci doua. Oamenii de stiinta cred ca galaxia 0402+379 s-a format ca urmare a ciocnirii a doua galaxii, fiecare cu propria gaura neagra masiva. Coliziunea a doua galaxii reprezinta unul dintre cele mai violente evenimente din univers, insa undeva la aceeasi scara se situeaza si ciocnirea a doua gauri negre supermasive. Ca urmare a fuzionarii, o cantitate enorma de energie, la o scara fara precedent, va fi eliberata, emitand in univers valuri de gravitatie care pot modifica raportul spatiu-timp.

Sursa: The Daily Galaxy