Home » D:News » A fost descoperita o noua stea neutronica extrem de rara

A fost descoperita o noua stea neutronica extrem de rara

Publicat: 24.06.2009
Noua stea neutronica (“magnetar”) are un camp magnetic de 100.000 de miliarde de ori mai intens decat cel terestru. Daca o astfel de stea s-ar afla la jumatatea drumului dintre Terra si Luna, ar putea demagnetiza toate ATM-urile si toate cartile de credit de pe Pamant.

“Magnetarul” este o stea neutronica extrem de rara (doar 15 sunt cunoscute), iar campul ei magnetic atat de puternic  incat permite observarea comportamentului materiei in conditii extreme si de nereprodus pe Terra. Descoperirea se datoreaza unui grup international de astronomi de la Universitaea din Amsterdam. Studiul, programat spre publicare in curand de revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, a fost realizat gratie telescoapelor spatiale Swift, Xmm-Newton si Integral. Potrivit cercetatorilor, daca ar exista un magnetar la jumatatea drumului dintre Terra si Luna, ar putea sa demagnetizeze toate ATM-urile si toate cartile de credit de pe Pamant. Aceste obiecte atat de deosebite sunt si foarte “tacute”: pot fi “bagate in seama” doar cand are loc o explozie declansata de puternica instabilitate a campului lor magnetic. Un eveniment de acest tip a fost inregistrat pe 22 august anul trecut de un sezor pentru raze X aflat la bordul satelitului Swift de la NASA, provenit de la un obiect aflat la 15.000 de ani-lumina de Terra. Denumit Sgr 0501+4516, acesta este ultimul magnetar descoperit pana in prezent.

Sursa: Corriere della Sera