Home » D:News » A fost descoperit un «SuperPământ din diamant», o planetă bizară pe care un an durează 18 ore

Publicat: 12.10.2012
Astronomii au descoperit că în jurul unei stele pe care o putem vedea cu ochiul liber orbitează o planetă de două ori mai mare decât Terra şi care este compusă în mare parte din diamant.

Planeta solidă, ce poartă numele de „55 Cancri e”, orbitează o stea ce se aseamănă cu Soarele nostru şi care se găseşte la 40 de ani-lumină, în constelaţia Racului. Planeta se deplasează cu o viteză atât de mare încât un an pe suprafaţa sa durează doar 18 ore.

Planeta descoperită de o echipă franco-americană are raza de două ori mai mare decât cea a Pământului, dar este mult mai densă decât planeta noastră, având o masă de 8 ori mai mare. De asemenea, este extrem de fierbinte, temperaturile la suprafaţă atingând 1.648 de grade Celsius.

„Suprafaţa acestei planete este cel mai probabil acoperită cu grafit şi diamant”, a explicat Nikku Madhusudhan, un cercetător de la Universitatea Yale al cărui studiu urmează să fie publicat în jurnalul Astrophysical Journal Letters. Olivier Mousis de la Institut de Recherche en Astrophysique et Planetologie din Toulouse este coautorul studiului.

Cercetarea estimează că cel puţin o treime din masa planetei – adică de trei ori masa planetei noastre – este compusă din diamante.

Chiar dacă cercetătorii au mai descoperit şi alte planete de diamant, aceasta este prima care orbitează o stea similară cu Soarele nostru şi care a putut fi studiată în detaliu.

„Aceasta este prima observaţie a unei planete solide cu o chimie fundamental diferită de cea a Pământului”, a explicat Madhusudhan. Cercetătorul a adăugat că descoperirea acestei planete de diamant elimină de-acum înainte presupunerile care se făceau automat despre planetele solide aflate la distanţe mari de Terra – că ar avea compoziţii, atmosfere sau biologii similare Pământului.

David Spergel, astronom la Universitatea Princeton, a declarat că este relativ simplu să identifici structura şi istoricul unei stele odată ce îi cunoşti masa şi vârsta. „Planetele sunt mult mai complexe. Acest «SuperPământ din diamant» este, cel mai probabil, doar unul exemplu al descoperirilor spectaculoase ce ne aşteaptă pe măsură ce explorăm planetele ce orbitează stelele din apropiere”, a concluzionat Spergel.

Surse: Reuters, Yale