Home » D:News » Oameni şi porci – două specii tulburător de asemănătoare

Oameni şi porci – două specii tulburător de asemănătoare

Publicat: 15.11.2012
Când George Orwell a scris, în romanul său „Ferma animalelor”, că oamenii şi porcii sunt aproape identici, era mai aproape de adevăr decât credea. Un studiu recent a scos la iveală similarităţi frapante între cele două specii.

Cel mai amplu studiu de până acum asupra genomului porcului domestic şi al strămoşului său sălbatic, mistreţul, arată că porcii şi oamenii sunt foarte asemănători Descoperirile, publicate în jurnalul Nature, arată că porcii domestici sunt adaptabili, sensibili la tentaţia mâncării şi uşor de îmblânzit – ca şi oamenii.

De asemenea, porcii pot suferi de anumite tulburări genetice şi alterări ale funcţiei proteinelor care se întâlnesc şi la oameni, inclusiv maladia Parkinson, boala Alzheimer şi obezitate. Studii viitoare asupra genelor porcului ar putea deschide calea spre noi tratemente pentru aceste boli, cred cercetătorii din Scoţia, SUA şi Olanda care au realizat studiul. Ei au identificat la porc multe variante ale unor gene implicate în apariţia unor boli umane, ceea ce ar putea face din porc un model biomedical eficient pentru studierea acestor boli.

Studiul a adus, de asemenea, informaţii privind evoluţia porcilor domestici şi relaţia lor cu omul.

Strămoşul porcului domestic a apărut în Asia de Sud-Est şi a migrat treptat, extinzându-se în Eurasia.

E posibil ca una dintre caracteristicile care au atras atenţia oamenilor asupra porcului şi au condus la domesticirea lui să fi fost simţul gustativ slab dezvoltat al porcului (în ciuda faptului că mirosul este bine dezvoltat).

Porcii au mult mai puţini receptori pentru gustul amar decât oamenii, iar modul în care percep gustul dulce şi pe cel de carne este diferit de al omului. Porcii erau astfel capabili să consume tipuri de hrană care, pentru oameni, erau de nemâncat şi, astfel, porcii exploatau eficient resursele de hrană existente în mediu, fără a concura cu oamenii pentru ele.

Analiza genetică realizată de cercetători este importantă, totodată, pentru zootehnie, în condiţiile în care sunt crescuţi tot mai mulţi porci,  pentru a satisface cererea de carne. În fiecare an, la nivel mondial, se cresc cca. 1 miliard de porci. Specialiştii sunt preocupaţi atât de creşterea producţiei, cât şi de combaterea bolilor – vechi sau mai recent apărute – care ar putea afecta porcii din crescătorii.

Spre deosebire de vacile domestice, ai căror strămoşi sălbatici au dispărut, rudele porcilor – mistreţii – încă există în stare sălbatică,  iar crescătorii, beneficiind de rezultatele acestui studiu genetic, ar putea folosi genele acestor specii  sălbatice pentru a obţine rase  de porci mai bune.