Home » D:News » Descoperire uriaşă: cea mai mare structură din Univers schimbă legile cosmologiei!

Marius Comper 01.13.2013
Astronomii au descoperit cea mai mare structură identificată până acum în Univers, o grupare de galaxii ce se întinde pe o distanţă de 4 miliarde de ani-lumină de la un capăt la celălalt.

Structura este „mare grup de quasari” (large quasar group – LQG), o colecţie de nuclei galactici extrem de luminoşi alimentaţi de găuri negre supermasive. Acest grup este atât de mare încât ar putea duce la schimbarea teoriilor cosmologice moderne, afirmă cercetătorii.

„În ciuda faptului că imensitatea acestui LQC este greu de perceput, putem spune cu siguranţă că este cea mai mare structură descoperită vreodată în întreg universul”, a explicat Roger Clowes, de la University of Central Lancashire. „Descoperirea este incitantă, pentru că ea contrazice ceea ce înţelegeam până acum despre dimensiunile universului”, a mai spus Clowes.

Quasarii sunt obiectele cele mai strălucitoare din Univers. Astronomii ştiu de câteva decenii că quasarii tind să formeze grupuri gigantice, unele dintre acestea măsurând şi 600 de milioane de ani-lumină în lăţime.

Grupul de quasari descoperit de echipa condusă de Clowes este dincolo de orice ne-am putea imagina. Grupul este format din 73 de quasari şi se întinde pe 1,6 miliarde de ani-lumină în toate direcţiile, iar în punctul cel mai lat se întinde pe o distanţă de 4 miliarde de ani-lumină.

Pentru a înţelege dimensiunile ieşite din comun ale acestui grup de quasari putem face o comparaţie cu galaxia Calea Lactee, în care se află sistemul solar din care face parte Pământul. Calea Lactee măsoară 100.000 de ani-lumină în lăţime, iar distanţa de la Calea Lactee la cea mai apropiată galaxie, Andromeda, este de 2,5 milioane de ani-lumină.

Grupul descoperit de oamenii de ştiinţă este atât de mare, de fapt, încât teoriile actuale prezic că aşa ceva nu ar trebui să existe. Grupul de quasari pare să încalce o teorie acceptată de majoritatea astronomilor, ce este cunoscută sub numele de „principiul cosmologic”. Conform acestui principiu, universul este esenţialmente omogen atunci când este privit la o scară suficient de mare. Din acest motiv, calculele sugerează că nu ar trebui să existe structuri mai mari de 1,2 miliarde de ani-lumină.

„Echipa noastră a descoperit şi alte cazuri similare, care oferă noi dovezi în favoarea schimbării acestei teorii. Vom continua să investigăm aceste fenomene fascinante”, a mai spus Clowes.

Studiul a fost publicat în ediţia de săptămâna aceasta a jurnalului ştiinţific Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Sursa: Space, arXiv