Home » D:News » „Calmarul zburător” uluieşte cercetătorii: călătoreşte prin aer la viteze mai mari decât Usain Bolt!

Autor: Marius Comper 02.08.2013
Atunci când este ameninţată de prădători, o specie de calmar oceanic poate zbura mai mult de 30 de metri prin aer la viteze mai mari decât cele atinse de Usain Bolt, au anunţat cercetătorii japonezi.

Calmarul din specia Todarodes pacificus, cunoscut şi sub numele de „Japanese Flying Squid”, se înalţă din apele oceanice aruncând un jet de apă la înaltă presiune, iar apoi îşi deschide înotătoarele pentru a zbura prin aer cu o viteză de 11,2 metri pe secundă, explică Jun Yamamoto de la Universitatea Hokkaido.

Usain Bolt, câştigătorul medaliei de aur la Jocurile Olimpice de la Londra în proba de 100 de metri, a reuşit să atingă o viteză medie de 10,31 metri pe secundă.

„Întotdeauna apăreau mărturii şi zvonuri care susţineau că aceşti calmari zboară, dar nimeni nu reuşise să explice cum reuşesc să facă acest lucru. Acum, noi am reuşit să demonstrăm că este adevărat”, a explicat Yamamoto.

Cercetătorii afirmă că este pentru prima dată când este descris mecanismul prin care această moluscă zboară.

Yamamoto şi echipa sa au urmărit un grup de 100 de calmari zburători japonezi în partea de nord-vest a Oceanului Pacific, la aproximativ 600 de kilometri la est de Tokyo.

Pe măsură ce barca lor s-a apropiat de calmari, creaturile s-au lansat în aer cu ajutorul unui jet puternic de apă. „După ce au terminat de aruncat apa, îşi deschid braţele şi înotătoarele pentru a glisa prin aer”, explică Yamamoto.

„Înotătoarele şi membrana dintre braţe creează portanţă aerodinamică şi-i permit calmarului să menţină traiectoria de zbor. Pe măsură ce calmarul reintră în apă, înotătoarele se retrag pentru a minimiza impactul”, au mai spus cercetătorii.

O fotografie realizată de cercetători arată aproximativ 20 de exemplare în zbor deasupra oceanului, fiind vizibile şi picăturile de apă rezultate din jetul de propulsie.

„Calmarii nu sar din apă oricum, ci au o postură dedicată zborului”, au explicat cercetătorii.

Calmarii petrec aproximativ 3 secunde în aer, călătorind peste 30 de metri, iar cercetătorii cred că acest mecanism permite evitarea prădătorilor. Cu toate acestea, Yamamoto afirmă că părăsirea oceanului deschide un nou front şi expune moluştele la noi pericole.

„Această descoperire sugerează că nu ar mai trebui să considerăm calmarii drept fiinţe care trăiesc doar în apă. Este foarte posibil să fie o sursă de hrană şi pentru păsări”, spune Yamamoto.

Un câine și-a așteptat stăpânul în fața unui spital din Turcia timp de aproape o săptămână