Home » D:News » Descoperire bizară: un animal îşi abandonează penisul după sex, iar apoi îi creşte altul!

Marius Comper 02.13.2013
Oamenii de ştiinţă japonezi au publicat o cercetare despre viaţa sexuală bizară a unui melc marin care îşi abandonează penisul după copulaţie, ca ulterior să crească altul în loc.

„Nu este cunoscut niciun alt animal care să copuleze în mod repetat cu asemenea «penisuri de unică folosinţă»”, scriu biologii japonezi în jurnalul ştiinţific Biology Letters, adăugând că acest comportament este „extrem de ciudat”.

Melcul alb-roşu cunoscut sub numele de Chromodoris reticulata (care este de fapt o moluscă fără carapace) trăieşte în apele calde din Asia de Sud-Est.

Cercetătorii au descoperit că animalul are nevoie de 24 de ore între partidele de sex pentru a „derula” un penis juvenil care este spiralat în interiorul corpului, acesta luând locul penisului extern uzat. Specialiştii au observat că animalul poate repeta acest proces de cel puţin trei ori.

Bizara creatură de dimensiunile unui deget uman este un hermafrodit, adică are atât organele sexuale masculine, cât şi pe cele feminine. Animalul joacă un rol dublu în timpul copulaţiei: el transmite spermă partenerului, dar în acelaşi timp recepţionează spermă de la acesta, pe care o stochează pentru inseminarea ulterioară.

Cercetătorii au observat copulaţii între aceşti melci după ce au capturat câteva exemplare în urma unei scufundări. După fiecare cuplare – proces care dura între câteva zeci de secunde şi câteva minute – fiecare melc îşi arunca penisul, un organ ca un fir, pe care îl introdusese în vaginul partenerei.

Cercetătorii au examinat totodată structura microscopică şi funcţia organelor sexuale masculine, observând o structură internă spiralată despre care cred că se dezvoltă şi devine „penisul înlocuitor”.

„Noi credem că ţesutul aflat în partea spiralată a penisului este comprimat şi nediferenţiat, iar cu timpul se diferenţiază în «penisul următor»”, scriu cercetătorii în publicaţia ştiinţifică. „Este nevoie de aproximativ 24 de ore pentru ca structura spiralată să fie gata pentru actul de copulaţie”, adaugă specialiştii.

De asemenea, cercetătorii au descoperit că penisul animalului este acoperit cu ţepi, sugerând că aceştia sunt folosiţi pentru a elimina sperma partenerilor precedenţi din corpul melcului cu care copulează. Aceşti ţepi sunt orientaţi spre înapoi, ceea ce face dificilă extragerea penisului după actul sexual. Cercetătorii spun că acesta ar putea fi un motiv pentru care melcul renunţă la penis după actul sexual.

Choromodoris reticulata ar putea compensa pentru costul pe termen scurt pe care pierderea penisului îl provoacă asupra oportunităţilor de reproducere cu avantajul reproductiv oferit de eliminarea spermei concurente”, spun autorii studiului.

Mai multe animale renunţă la diferite părţi ale corpului, un exemplu fiind şopârla gecko, ce-şi abandonează coada. Cercetătorii subliniază că, de regulă, animalele nu sunt dispuse să renunţe la penis.

Surse: AFP, Nature