Home » D:News » „Pe Soare se întâmplă ceva neaşteptat”, avertizează specialiştii NASA

„Pe Soare se întâmplă ceva neaşteptat”, avertizează specialiştii NASA

Autor: Mihaela Stanescu 03.11.2013
„Pe Soare se întâmplă ceva neaşteptat”, avertizează specialiştii NASA
Anul acesta activitatea solară ar fi trebuit să atingă un maxim, conform calculelor realizate pe baza ciclului de 11 ani al activităţii solare. Însă, în realitate, activitatea pe Soare are o intensitate neobişnuit de scăzută, iar această constatare îi lasă perpelcşi pe oamenii de ştiinţă.

”Petele solare sunt mult sub valoarea din anul 2011, iar erupţiile solare puternice au fost rare”, a comunicat NASA.

Petele solare sunt fenomene temporare ce au loc în fotosfera Soarelui şi care apar sub forma unor zone mai întunecate. Ele sunt cauzate de o activitate magnetică intensă, ce determină apariţia unor zone cu temperatură mai scăzută de cât cea a suprafeţelor din jur.

În imagine – realizată la 28 februarie 2013 cu ajutorul unui aparat al NASA numit Helioseismic and Magnetic Imager (HMI) – se observă doar câteva pete de mici dimensiuni, când, de fapt, suprafaţa Soarelui ar fi trebuit să fie plină de astfel de pete, în condiţiile desfăşurării unei activităţi solare intense, conform periodicităţii de 11 ani.

Specialiştii sunt confuzi în faţa acestei aparente lipse de activitate, iar mulţi se întreabă dacă nu cumva NASA a gresit, pur şi simplu.

Totuşi, Dean Pesnell, fizician din cadrul Goddard Space Flight Center al NASA, are o altă explicaţie.

„Acesta este un maximum de activitate solară”, spune el. ”Însă arată diferit de ceea ce ne aşteptam să vedem deoarece e vorba despre un maxim cu două vârfuri de activitate. Ultimele două perioade de activitate solară maximă, cele din jurul anilor 1989 şi 2012, au avut nu unul, ci două vârfuri de activitate. Intensitatea activităţii solare a urcat, apoi a a scăzut, apoi a urcat din nou, realizând astfe un mini-ciclu care a durat aproximativ doi ani.”

Acelaşi lucru s-ar putea întâmpla acum, de vreme ce numărul petelor solare a crescut brusc în 2011 şi a scăzut brusc în 2012, crede Pesnell. El consideră că numărul acestor pete va creşte din nou în 2013, creşterea putându-se menţine şi în 2014.

Pesnell a observat o similaritate între Ciclul Solar 24 (cel actual) şi Ciclul Solar 14, care a avut două vârfuri de activitate în primul deceniu al secolului XX.

Dacă aceste două cicluri sunt „gemene”, atunci este de aşteptat să observăm un vârf de activitate spre sfârşitul anului 2013 şi un altul în 2015.

Deşi astronomii au numărat petele din Soare timp de secole şi cu toate că astronomia modernă ia ca bază un ciclu solar de 11 ani, observaţiile mai detaliate arată că, în realitate, ciclurile solare nu sunt perfect regulate.

Sursa: Mail Online / Foto: NASA