Home » D:News » Reuşită extraordinară pentru medicină: a fost descoperit un antibiotic nou ce atacă anthraxul şi MRSA!

Publicat: 02.08.2013
Cercetătorii au reuşit să extragă un compus antibiotic complet nou şi totodată neobişnuit dintr-un microorganism marin descoperit în sedimentele de pe coasta californiană.

Descoperirea unui antibiotic cu adevărat nou este ceva foarte rar, iar experţii afirmă că rezistenţa la medicamente reprezintă o ameninţare gravă la adresa sănătăţii umane.

Oamenii de ştiinţă din SUA afirmă că noul compus, intitulat antracimicină, pare să fie eficient împotriva MRSA şi a anthraxului.

Detalii despre această descoperire au fost publicate în jurnalul ştiinţific Angewandte Chemie din Germania.

Structura chimică unică a acestui compus ar putea duce la dezvoltarea unei clase noi de medicamente antibiotice.

Thomas Frieden, director al US Centers for Disease Control and Prevention, a lansat de curând un avertisment în ceea ce priveşte riscul pe care îl constituie bacteriile „de coşmar”, rezistente la antibiotice, pe când Sally Davies, Chief Medical Officer al Marii Britanii, le-a descris drept „o bombă cu ceas” ce ameninţă siguranţa naţională.

Organizaţia Infectious Disease Society of America avertizează că ritmul în care cercetătorii dezvoltă noi antibiotice pentru a contracara rezistenţa este unul insuficient. Din acest motiv, noua descoperire reprezintă o veste extraordinară.

Structura antracimicinei, ce a fost descrisă de Kyoung Hwa Jang şi de colegii săi de la Scripps în cercetarea publicată în Angewandte Chemie, este una nemaiîntâlnită la niciun antibiotic natural.

Compusul a fost extras dintr-o bacterie Streptomyces ce a fost colectată de Christopher Kauffman din sedimente din Oceanul Pacific.

Coordonatorul echipei de cercetători, William Fenical, a comentat: „Adevărata importanţă a acestui efort este aceea că antracimicina are o structură chimică nouă şi totodată unică. Descoperirea unor compuşi chimici cu adevărat noi este ceva foarte rar. Această descoperire oferă noi dovezi ce atestă că bacteriile marine sunt unice din punct de vedere genetic şi chimic”.

Testele iniţiale efectuate asupra compusului antibiotic au demonstrat eficacitatea sa în atacarea anthraxului, o bacterie ce a fost folosită că armă bioteroristă. De asemenea, noul antibiotic a dat dovadă de activitate semnificativă împotriva Staphylococcus aureus, superbacteria cunoscută şi sub numele de MRSA.

Această descoperire subliniază potenţialul oceanelor în ceea ce priveşte descoperirea de compuşi noi şi de materiale neştiute. Vasta majoritate a suprafaţei oceanelor nu a fost explorată.

Surse: BBC News, Scripps