Home » D:News » Care sunt cele mai mari 10 insule din lume? (GALERIE FOTO)

Care sunt cele mai mari 10 insule din lume? (GALERIE FOTO)

Publicat: 04.08.2013
Cele mai mari insule de pe Terra au origini variate. Unele dintre ele s-au desprins dintr-un mare continent, în timp ce altele s-au format la graniţa dintre plăcile tectonice sau au luat naştere în zone cu activitate vulcanică intensă.

Prin simplul fapt că ele sunt izolate de restul marilor suprafeţe de pământ, insulele le oferă oamenilor de ştiinţă să studieze animale sălbatice unice şi să urmărească modul în care schimbările climatice tactează zone mai mici de teren.

Mai jos puteţi citi câteva informaţii despre cele mai mari 10 insule de pe Pământ şi să descoperiţi originile lor geologice.

10. Insula Ellesmere

Insula Ellesmere    Insula Ellesmere

(196.236 km pătraţi)

Insula Ellesmere este a treia cea mai mare insulă canadiană din oceanul Arctic. Regiunea este predominant montană, iar unele dintre vârfurile sale sunt acoperite de calote de gheaţă care generează gheţari care se varsă în mare. Insula, la fel ca regiunea din jurul ei, a fost modelată de un strat masiv de gheaţă ce a acoperit Canada în timpul ultimei ere glaciare.

Mare parte din insulă este acoperită de fiorduri, în timp ce coasta de nord este dominată de gheaţă.

9 Insula Victoria

Insula Victoria    Insula Victoria

(217.291 km pătraţi)

Cea de-a doua cea mai mare insulă canadiană din zona Arctică. La fel ca mare parte din zonele ce o înconjoară, insula a fost acoperită de un strat gros de gheaţă în timpul ultimei ere glaciare.

Având în vedere poziţia, insula nu este foarte populată, fiind în mare parte acoperită de tundră.

Cea mai mare parte a insulei este acoperită din roci sedimentare, însă există şi zone unde se găseşte rocă precambriană. Zonele glaciare de pe aici sunt complexe tocmai datorită geologiei, insula incluzând un râu, munţi şi stânci.

Mai mult, insula Victoria găzduieşte şi cea mai mare insulă de pe un lac dintr-o insulă. Mica insulă din interiorul insulei Victoria nu primit un nume şi se pare că nici nu a fost niciodată vizitată de oameni, având în vedere că pe insula Victoria trăiesc doar 2.000 de oameni.

8. Marea Britanie

Marea Britanie    Marea Britanie

(228.300 kilometri pătraţi, dacă luăm în considerare şi Irlanda)

Astăzi, Marea Britanie este o insulă aflată în nord-vestul Europei, însă acum 600 de milioane de ani se pare că ea era separată în două părţi aflate la distanţă destul de mare una de cealaltă.

Scoţia şi nord-vestul Irlandei făceau parte din continentul Laurentia, la sud de ecuator, care includea şi ceea ce noi cunoaştem azi sub numele de America de Nord.

Restul Irlandei, Anglia şi Wales făceau parte din Avalonia, un continent mic aflat în apropiere de Cercul Polar.

Cele două continente s-au mişcat treptat spre nord, de lungul a milioane de ani ajungând să fuzioneze şi să formeze continentul Pangea. Ulterior, Marea Britanie a făcut parte din Europa şi a evoluat într-o insulă atunci când nivelul mării a crescut.

7. Honshu

(227.898 km pătraţi)

Honshu este cea mai mare şi cea mai populată insulă din Japonia.

Insula Honshu face parte dintr-o regiune tectonică foarte activă numită Cercul de Foc al Pacificului, zona unde se înregistrează 90% din totalul cutremurelor.

Deşi zona este intens utilizată pentru agricultură, există câteva trăsături naturale speciale pe care le are insula.

Printre acestea se numără şi cel mai lung râu din Japonia, Shinano, şi Alpii Japonezi.

Unele dintre cutremurele cu magnitudinea cea mai mare din istoria umană s-au înregistrat pe insula Honshu. Cel mai recent a avut loc în martie 2011 şi a avut o magnitudine de 8,9 grade.

6 Sumatra

(480,793 square km dacă luăm în considerare şi insulele adiacente)

Din punct de vedere geofizic, Sumatra face parte din Indonezia, ea fiind aşezată chiar sub Malaezia, în Oceanul Indian. Insula este renumită pentru vulcanii săi care au erupt de 170 de ori în ultima mie de ani

În anul 1883 , o explozie a vulcanului Krakatoa a fost atât de puternică încât a distrus o întreaga insulă.

Activitatea tectonică din regiune a produs un cutremur neobişnuit şi în 2012, atunci când seismul a mutat patru falii, dintre care trei sunt perpendiculare una pe alta.

Sumatra se află la graniţa dintre două plăci tectonice: placa australiană, aflată la sud-vest de insulă, şi placa eurasică.

5 . Insula Baffin

(507.451 km pătraţi)

Insula Baffin se află în apropiere de Canada şi face parte din Arhipelagul Arctic, fiind cea mai mare insulă canadiană şi a cincea ca mărime din lume. Mare parte din suprafaţa insulei este acoperită de un strat gros de gheaţă care în ultimul timp a început să se topească ca urmare a încălzirii globale.

Climatologii găsesc insula ca fiind interesantă tocmai pentru că stratul său de gheaţă se extinde şi se retrage ca răspuns la schimbările de temperatură.

Gheţarii din Arctic, inclusiv cei de pe insula Baffin, s-au extins repede în timpul unui eveniment de răcire climatică petrecut acum 8.200 de ani şi care a durat doar 150 de ani. În acea perioadă, în doar 20 de ani, temperaturile medii au scăzut de 3 grade.

4. Madagascar

Madagascar    Madagascar

(587.041 km pătraţi)

Insula Madagascar este aşezată la în partea estică a coastei Africii de care s-a despărţit acum 88 de milioane de ani. Însă, înainte de această separare, zona a suferit un proces geologic complex.

Acum aproximativ 170 de milioane de ani, Madagascarul făcea parte dintr-un continent uriaş numit Gondwana. Odată cu modificările apărute la nivelul scoarţei terestre. Madagascarul (care atunci era ataşat de India) s-a separat de Africa şi America de Sud şi ulterior de Australia şi Antarctica. În cele din urmă, India s-a ciocnit de Asia şi a creat munţii Himalaya, în timp ce Madagascar a fost lăsată în Oceanul Indian.

Ca urmare a unei perioade lungi de izolare, aici au evoluat multe creaturi unice, devenind unul dintre locurile cu cea mai mare biodiversitate de pe Pământ. Mai bine de 80% dintre speciile acestei planete nu se mai regăsesc în alte locuri de pe Terra.

3. Borneo

Insula Borneo    Insula Borneo

(755,000 km pătraţi)

Borneo este aşezată în Marea Chinei de Sud, între Malaezia, Indonezia şi Filipine, iar insula, în sine, este divizată între mai multe ţări.

Insula Borneo este cunoscută, în special, pentru primatele ei. Mai exact, aici trăiesc cel puţin 10 specii de primate.

Urangutanii, în special, au captat atenţia oamenilor de ştiinţă tocmai pentru că acest creaturi îşi pierd rapid habitatul, ei trăind acum doar în Borneo şi Sumatra.

Deşi, acum, Borneo este înconjurată de apă, în Terţiar (perioadă ce s-a întins de acum 65 de milioane de ani până acum 1,5 milioane de ani) ea a fost legată de Asia de Sud-Est. Abia acum trei milioane de ani, schimbările provocate de plăcile tectonice au făcut ca Borneo să devină insulă.

2. Noua Guinee

Noua Guinee    Noua Guinee

(800.000 km pătraţi)

Noua Guinee este localizată de nord de Australia şi este împărţită între două state: Papua (partea indoneziană) şi Papua Noua Guinee din partea estică, care o ţară independentă din 1975.

Insula este un „focar” de activitate vulcanică, mai ales dacă ne gândim la vulcanul Ulawun din insula Noua Britanie, Papua Noua Guinee. În apropierea acestui vulcan (la 2,3 km) se găsesc foarte multe aşezări omeneşti, motiv pentru care el este intens studiat de oamenii de ştiinţă.

Până acum, vulcanul a nivelat de două ori oraşul Rabaul, odată în 1937 şi apoi în 1994.

Din punct de vedere geografic, Noua Guinee este destul de tânără. Ea s-a format în zona dintre două plăci tectonice: una care aparţine Oceanului Pacific şi una care face parte din conţinutul străvechi al Australiei, potrivit Ambasadei Papua Noua Guinee.

Şi Noua Guinee se numără printre insulele cu o bogată biodiversitate. Multe dintre dintre speciile unice de aici au fost descoperite recent.

1. Groenlanda

(2.166.086 km pătraţi)

Groenlanda    (Foto: Shutterstock.com)Groenlanda

Geoenlanda este localizată în Atlanticul de Nord, fiind considerată parte a Platoului Laurentian sau a Scutului Canadian, o suprafaţă vastă alcătuită din unele dintre cele mai vechi roci de pe Terra.

Această insulă este celebră pentru stratul de gheaţă ce o acoperă şi despre care specialiştii spun că ar avea 1.500 de metri grosime.