Home » D:News » Cercetătorii lansează un avertisment despre „pandemii neprevăzute” după descoperirea unui nou tip de virus al gripei aviare la om!

Autor: Marius Comper 11.14.2013
Cercetătorii din Taiwan fac apel la vigilenţă după descoperirea pentru prima dată la om a unui virus gripal A/H6N1, care circulă curent în cadrul fermelor de păsări, relatează AFP.

Tulpina virusului identificată la o tânără în vârstă de 20 de ani este de o virulenţă relativ scăzută, dar cercetătorii subliniază riscul ca aceasta să se combine cu alte virusuri şi să devină mai periculoasă şi insistă asupra necesităţii de a se pregăti fără întârziere pentru o pandemie cu virusul gripei aviare, complexă şi imprevizibilă.

Tânăra din centrul Taiwanului s-a prezentat le spital cu simptome gripale şi senzaţie de sufocare în mai 2013. Ea a reacţionat bine la tratamentul cu oseltamivir (Tamiflu) şi de atunci s-a recuperat total, scriu ei în revista medicală specializată The Lancet Respiratory Medicine, publicată joi.

Cercetătorii detaliază în revistă această primă infecţie la om cu un virus H6, deja dată publicităţii în cursul verii. În afară de subtipurile H1, H2 şi H3 ale gripei A sezoniere, au fost deja înregistrate infecţii la om cu virusurile H5, H7 şi H10, amintesc ei.

Analiza genetică a stabilit că virusul respectiv este apropiat de H6N1 care circulă în Taiwan din 1972 la păsări.

Dar acest virus prezintă o mutaţie (G228S) la hemaglutinină („H”-ul), o proteină de la suprafaţa sa, care îi permite să se fixeze pe celulele umane libere. Această modificare a virusului ar putea, prin creşterea afinităţii pentru un receptor uman al căilor respiratorii superioare, să îi permită să devină mult mai infecţios pentru oameni.

Ancheta a dezvăluit că această femeie, angajată la un comerciant, nu a mers în străinătate cu trei luni înainte de infecţie şi nu a intrat în contact cu păsări domestice sau sălbatice. Sursa infecţiei rămâne necunoscută.

Printre cele 36 de persoane din anturajul său apropiat, şase au dezvoltat febră sau infecţie respiratorie, dar infectarea cu H6N1 a fost exclusă în aceste cazuri.

În plus, niciun H6N1 nu a fost decelat în prelevările provenind de la două ferme de păsări din apropierea domiciliului pacientei.

„H6N1 este un virus slab patogen, care se găseşte în mod curent la păsările sălbatice şi domestice de pe mai multe continente”, subliniază doctorul Ho-Sheng Wu de la Centrul de control al bolilor (CDC) din Taiwan, coautor al studiului.

Totuşi, aceste rezultate sugerează că acest tip de virus H6N1, purtător al unei mărci de adaptare (G228S) la om, a devenit endemic şi predominant în rândul păsărilor din Taiwan.

Cum aceste virusuri continuă să evolueze şi să acumuleze modificări, ele cresc riscul unei infecţii la om, apreciază doctorul Wu.

„Cercetări complementare sunt necesare pentru clarificarea unei potenţiale ameninţări reprezentate de acest virus emergent”, adaugă el.

Acest caz de infecţie umană cu H6N1 arată impredictibilitatea virusurilor gripale. Raportul nostru subliniază nevoia de pregătire pentru o pandemie gripală, inclusiv supravegherea intensă a virusurilor gripale aviare ce continuă să evolueze”, concluzionează cercetătorii din Taiwan în raportul publicat în The Lancet.

Sursa: Mediafax, BBC News