Home » D:News » Un „Pompeii al animalelor”: un extraordinar cimitir plin de creaturi preistorice a fost descoperit în China

Publicat: 05.02.2014
Oamenii de ştiinţă cred că animalele au fost ucise pe loc de erupţii vulcanice violente, similare celei care a îngropat oraşul antic Pompeii.

Evenimentele s-au petrecut în urmă cu 120- 130 milioane de ani, în Cretacic, animalele fiind omorâte instantaneu şi îngropate apoi sub un strat dens de cenuşă vulcanică, datorită căreia s-au conservat excepţional de bine.

Ansamblul de fosile reprezintă un adevărată colecţie de instantanee, numeroase animale fiind surprinse de moartea subită în poziţii ce amintesc de corpurile umane pietrificate în timp, descoperite la Pompeii. Studiul a fost publicat în jurnalul Nature Communications.

Cercetătorul principal Baoyu Jiang, de la Universitatea Nanjing din China, explică: „Oamenii de ştiinţă doreau de mult timp să afle cum au pierit aceste animale şi cum de s-au conservat atât de bine.”

Ansamblul, cunoscut sub numele de Biota Jehol – cuprinde o varietate mare de animale: primii dinozauri cu pene, mamifere timpurii, păsări, peşti, insecte.

Situl paleontologic, situat în provincia chineză Liaoning, este atât de bogat în fosile şi atât de bine păstrat, încât a contribuit la schimbarea viziunii paleontologilor asupra acestei perioade geologice, dezvăluind evoluţia şi diversitatea formelor de viaţă ale acelei epoci.

În momentul de faţă, oamenii de ştiinţă cred că explicaţia acestei morţi în masă o constituie erupţiile vulcanice.

Pădurile de conifere şi lacurile în care trăiau aceste animale erau înconjurate de vulcani, iar cercetătorii cred că erupţii extrem de violente au dus la ridicarea unor valuri enorme de gaze fierbinţi, cenuşă şi bucăţi de rocă – valuri piroclastice – care au măturat regiunea. Erupţiile au fost similare celei a vulcanului Vezuviu, care a distrus oraşul antic roman Pompeii în anul 79 e. n.

Specialiştii cred că mai multe erupţii s-au succedat în cursul Cretacicului inferior, iar animalele au fost găsite laolaltă în număr atât de mare  din cauza faptului că au fost împinse în aceeaşi direcţie de valurile piroclastice care au măturat ţinutul.

Sursa: BBC News / Foto: Baoyu Jiang

Războiul din Ucraina a provocat a patra cea mai mare criză de refugiați din istorie
Compania low-cost care ar putea scumpi biletele de avion la vară
Cum îi fura Securitatea fazanii lui Maurer
Sfârșit de misiune pentru Odysseus, prima navă spațială trimisă de SUA pe Lună după mai bine de 50 de ani
GÂNDUL „Banking Innovators SUMMIT” – Oportunități pentru sistemul bancar românesc – Inspirație din modelele europene
Sateliți necunoscuți până acum au fost găsiți pe orbitele planetelor Neptun și Uranus
Tsunamiurile pot fi detectate eficient folosind cabluri de fibră optică
Cel mai vechi ruj descoperit vreodată! Este vechi de aproape 4.000 de ani
Au fost găsite microplastice în sedimente neatinse de om
Oamenii de știință au dezvoltat un instrument pentru a dezvălui cine este expus la riscul de burnout
Test de cultură generală. Unde trăiește 90% din populația Pământului?
Revenire spectaculoasă pentru sonda SLIM, trimisă de japonezi pe Lună
Ce au descoperit cercetătorii în părul lui Beethoven după 200 de ani de la moartea compozitorului?
Primul aeroport din Europa cu podgorie pe acoperiș
Lenovo a prezentat un laptop cu ecran transparent
Se împlinesc 88 de ani de la moartea unui mare fiziolog rus. Învăţăm şi astăzi despre experimentele lui
Probleme pentru Cristiano Ronaldo după un gest făcut la finalul unui meci din Arabia Saudită
Cum încearcă firmele din Coreea de Sud să crească natalitatea țării?