Home » D:News » Un „Pompeii al animalelor”: un extraordinar cimitir plin de creaturi preistorice a fost descoperit în China

Autor: Mihaela Stanescu 02.05.2014
Oamenii de ştiinţă cred că animalele au fost ucise pe loc de erupţii vulcanice violente, similare celei care a îngropat oraşul antic Pompeii.

Evenimentele s-au petrecut în urmă cu 120- 130 milioane de ani, în Cretacic, animalele fiind omorâte instantaneu şi îngropate apoi sub un strat dens de cenuşă vulcanică, datorită căreia s-au conservat excepţional de bine.

Ansamblul de fosile reprezintă un adevărată colecţie de instantanee, numeroase animale fiind surprinse de moartea subită în poziţii ce amintesc de corpurile umane pietrificate în timp, descoperite la Pompeii. Studiul a fost publicat în jurnalul Nature Communications.

Cercetătorul principal Baoyu Jiang, de la Universitatea Nanjing din China, explică: „Oamenii de ştiinţă doreau de mult timp să afle cum au pierit aceste animale şi cum de s-au conservat atât de bine.”

Ansamblul, cunoscut sub numele de Biota Jehol – cuprinde o varietate mare de animale: primii dinozauri cu pene, mamifere timpurii, păsări, peşti, insecte.

Situl paleontologic, situat în provincia chineză Liaoning, este atât de bogat în fosile şi atât de bine păstrat, încât a contribuit la schimbarea viziunii paleontologilor asupra acestei perioade geologice, dezvăluind evoluţia şi diversitatea formelor de viaţă ale acelei epoci.

În momentul de faţă, oamenii de ştiinţă cred că explicaţia acestei morţi în masă o constituie erupţiile vulcanice.

Pădurile de conifere şi lacurile în care trăiau aceste animale erau înconjurate de vulcani, iar cercetătorii cred că erupţii extrem de violente au dus la ridicarea unor valuri enorme de gaze fierbinţi, cenuşă şi bucăţi de rocă – valuri piroclastice – care au măturat regiunea. Erupţiile au fost similare celei a vulcanului Vezuviu, care a distrus oraşul antic roman Pompeii în anul 79 e. n.

Specialiştii cred că mai multe erupţii s-au succedat în cursul Cretacicului inferior, iar animalele au fost găsite laolaltă în număr atât de mare  din cauza faptului că au fost împinse în aceeaşi direcţie de valurile piroclastice care au măturat ţinutul.

Sursa: BBC News / Foto: Baoyu Jiang