Home » D:News » Descoperire incredibilă făcută de cercetători. Ce au găsit în ochii unei găini

Descoperire incredibilă făcută de cercetători. Ce au găsit în ochii unei găini

02.25.2014
O formă deosebită de materie, care n-a mai fost observată până acum în mediul biologic, a fost detectată în ochiul unei găini. Particulele par să fie dipuse în dezordine, dar au în acelaşi timp o ordine interioară riguroasă, care permite acestei materii să se comporte atât ca un cristal cât şi ca un lichid.

Descoperirea a fost făcută în timp ce oamenii de ştiinţă cercetau celulele cu con din ochii unei găini, adică acele celule care sunt sensibile la lumină şi ajută la perceperea culorilor.

La păsările care sunt mai active ziua, cum sunt şi găinile, aceşti fotoreceptori au patru culori diferite – violet, albastru, roşu şi verde, plus un al cincilea tip, care detectează intensitatea luminii. Fiecare tip de celule cu con au o anumită dimensiune.

Celulele formează un singur strat de ţesut pe retină. Unele animale au anumite forme specifice în care sunt aranjate aceste celule cu con. La insecte, de exemplu, schema este hexagonală, iar la găini pare să fie o formă neregulată.

Cercetătorii care au încercat să imite printr-un program de calculator forma celulelor cu con din ochii unei găini au făcut o descoperire surprinzătoare. Fiecare celulă cu con are propriul aranjament interior, în timp ce toate cele cinci straturi de celule sunt puse unul peste altul fără o regulă anume.

Acest tip de materie a fost numit „dezordine hiperuniformă”, precizează Salvatore Torquato, profesor de chimie la Universitatea Princeton.

Materialul se comportă la un lichid, dar menţine densitatea particulelor asemeni unui cristal. Este prima dată când acest tip de materie a fost observat în mediul biologic. Pănâ acum fusese găsit doar în sisteme fizice, cum este plasma si heliul lichid.

Descoperirea îi poate ajuta pe ingineri să inventeze circuite optice sensibile la anumite unde luminoase.