Home » D:News » N-ai înţeles cum e cu schimbările astea climatice? Iată cea mai simplă explicaţie, cu ajutorul unui cunoscut joc pe computer (VIDEO)

Autor: Mihaela Stanescu 04.26.2014
Schimbările climatice reprezintă un domeniu de studiu extrem de complex, care îi zăpăceşte uneori şi pe specialişti în meteorologie, chimie, fizică… Nu e de mirare că publicului larg îi este greu să înţeleagă unele dintre aspectele problemei. Cea mai bună metodă de lămurire este acest video, care prezintă conceptul cu ajutorul unor imagini inspirate din jocul Tetris.

Imaginaţi-vă atmosfera planetei noastre ca pe un gigantic joc Tetris, în care piesele sunt molecule de dioxid de carbon. În acest video,  ciclul carbonului este asemănat cu un uriaş joc Tetris, la scară planetară.

Dacă dioxidul de carbon produs pe Pământ nu mai poate fi reabsorbit suficient de repede de către plante şi ocean, el se acumulează în atmosferă, unde blochează disiparea căldurii planetei:  este aşa-numitul efect de seră.

Efectul de seră determină încălzirea la nivel planetar, iar această modificare provoacă tot felul de efecte climatice:  nu o creştere uniformă a temperaturilor, peste tot, cum cred mulţi, ci încălziri şi răciri inegale, perturbări ale circulaţiei curenţilor de aer în atmosferă, tulburări ale ciclului apei, fenomene meteo extreme etc.

În Tetris, pe măsură ce jocul avansează, ecranul se umple şi, la un moment dat, e posibil să nu mai puteţi scăpa suficient de repede  de piesele acumulate.

Asta se întâmplă şi cu atmosfera, pe măsură ce creăm tot mai multe molecule de dioxid de carbon (prin emisiile de gaze poluante ce conţin acest compus) care se acumulează în aerul planetei.

Iar când ecranul s-a umplut… GAME OVER! Numai că, spre deosebire de Tetris, când e vorba despre planetă nu putem lua jocul de la început.

Sursa: Gizmodo