Home » D:News » Cercetătorii au aflat cum putem da înapoi ceasul biologic. Care este secretul „tinereţii veşnice”?

Descopera 05.05.2014
Două echipe de savanţi anunţă că au descoperit o metodă care poate întineri organismul uman, putând ajuta inclusiv o inimă şi un creier afectate de bătrâneţe.

Cele două studii sugerează că soluţia pentru a da înapoi ceasul biologic este transfuzia de sânge tânăr. Cercetările completează experimentele realizate în anii 1950, de medicul Clive M. McCay, de la Universitatea Cornell.

El descoperise că şoarecii bătrâni care primesc sânge de la alţi şoareci tineri sunt practic întineriţi datorită plasmei din acest sânge. El nu a putut să explice însă de ce se întâmpla acest lucru.

Noile studii precizează exact cum funcţionează acest proces de întinerire. Secretul constă în proteinele din sângele mai tânăr, care stimulează celulele stem din organismul bătrân, iar acestea pot produce un ţesut mai tânăr.

Prima cercetare, coordonată de Saul Villeda de la Universitatea California şi publicată în Nature Medicine, demonstrează ca dacă este extrasă plasmă din sângele tânăr şi injectată în creierul cobailor bătrâni procesul funcţionează şi mai bine. Se produc astfel noi conexiuni, care îmbunătăţesc funcţiile cognitive şi anulează efectul îmbătrânirii.

Transfuziile cu „sânge tânăr” au avut ca efect ameliorarea performanţelor cognitive ale şoarecilor testaţi, în ceea ce priveşte capacitatea de memorare şi aceea de învăţare a unor sarcini noi.

În plus, dacă „sângele tânăr” este denaturat prin încălzire, fapt care alterează structura proteinelor, înainte de a-l injecta şoarecilor bătrâni, efectul „dopant” asupra capacităţilor cognitive nu se mai produce.

Unul dintre teste consta în măsurarea capacităţii şoarecilor de a-şi aminti indiciile despre poziţia unor platforme ascunse sub apă. „Şoarecii bătrâni trataţi cu plasmă tânără puteau să localizeze mult mai uşor platforma ascunsă”, a explicat coordonatorul studiului.

Descoperirea ar putea oferi un tratament revoluţionar pentru boala Alzheimer şi pentru alte afecţiuni degenerative provocate de bătrâneţe.

Al doilea studiu, publicat în revista Science, a fost realizat de Amy Wagers, de la Universitatea Harvard. Cercetarea a demonstrat că nivelul crescut de proteină GDF11 din sângele tânăr poate opri ceasul biologic şi întinereşte inima cobailor bătrâni.

Proteina stimulează celulele stem să producă un ţesut cardiac tânăr, care va înlocui vechiul ţesut.

Există totuşi două probleme cu aceste studii. În primul rând, experimentele ar trebui realizate şi pe oameni, nu doar pe şoareci, pentru a se dovedi corecte.

În al doilea rând, creşte riscul de cancer. Atunci când celulele stem sunt stimulate să producă noi celule, creşte riscul ca acestea să fie canceroase.

Cu toate acestea, oamenii de ştiinţă sunt încântaţi de cele două studii, care se completează reciproc.

„Există cu siguranţă ceva special în sângele tânăr care permite ameliorarea multor aspecte ale îmbătrânirii”, a declarat coordonatorul studiului, Saul Villeda, cercetător la Universitatea California din San Francisco.

„Cred că acum putem să extindem cercetările pe oameni”, a adăugat el.

Toren Finkel, directorul centrului de Meicină Moleculară de la National Heart, Lung and Blood Institute, spune că aceste studii arată că putem da înapoi ceasul biologic, nu doar să-l încetinim.

Surse: GizmodoMediafax