Home » D:News » Sonda indiană aflată pe orbita planetei Marte a transmis primele imagini (FOTO)

Sonda indiană aflată pe orbita planetei Marte a transmis primele imagini (FOTO)

Publicat: 26.09.2014
Sonda indiană Mangalyaan a transmis primele sale fotografii de pe Marte, care prezintă suprafaţa presărată cu cratere a acestei planete, într-o serie de imagini care au declanşat un val de bucurie şi de mândrie în India, prima ţară asiatică ale cărei vehicule spaţiale au ajuns pe orbita marţiană.

Una dintre fotografii, realizată la altitudinea de 7.300 de kilometri, a fost publicată joi pe pagina de Facebook a Agenţiei spaţiale indiene (ISRO) şi arată suprafaţa portocalie a lui Marte presărată cu trei cratere negre, informează AFP.

Coordonatorul ştiinţific al agenţiei, V. Koteswara Rao, a precizat că sonda Mars Orbiter Mission (MOM) a trimis pe Terra un număr de 10 fotografii după plasarea ei cu succes pe orbita marţiană, miercuri, şi că totul funcţionează bine.

„Aparatul fotografic în culori de la bordul sondei a început să funcţioneze la puţin timp după stabilizarea pe orbita eliptică a lui Marte şi a făcut 10 fotografii cu suprafaţa planetei”, a declarat Koteswara Rao.

„Aparatul va fotografia şi cei doi sateliţi ai lui Marte şi va expedia imaginile la centrul nostru spaţial”, a adăugat cercetătorul indian, referindu-se la Centrul spaţial din apropiere de Bangalore.

„«Sănătatea» sondei şi ceilalţi parametri sunt buni şi toate dispozitivele funcţionează normal”, a adăugat el.

India a devenit prima ţară din Asia care a reuşit să ajungă la capătul unei călătorii de 10 luni pe orbita planetei Marte, miercuri, cu ajutorul sondei MOM, căreia i se mai spune şi Mangalyaan.

Cu un buget de 74 milioane de dolari, misiunea indiană a costat mult mai puţin decât sonda Maven pe care NASA a plasat-o cu succes pe orbita lui Marte, duminică. Misiunea americană a costat circa 671 milioane de dolari.

Sonda indiană este înzestrată cu senzori care vor măsura prezenţa metanului în atmosfera lui Marte, fapt care ar acredita ipoteza unei forme de viaţă primitive pe această planetă.

Acesta este un succes răsunător pentru India în faţa marelui ei rival, China. Misiunea spre Marte a fost anunţată de guvernul indian la puţin timp după eşecul unei misiuni spaţiale chineze în 2011.

Succesul acestei misiuni a fost salutat de presa indiană, Hindustan Times titrând „cursa spre Marte a fost câştigată”, iar Times of India publicând următorul tilu: „India a intrat în clubul super-exclusivist al ţărilor care au ajuns pe Marte”.

„Arena explorărilor spaţiale devine tot mai aglomerată şi este important să te afli înaintea concurenţilor tăi”, afirmă într-un editorial Hindustan Times.

„India, devenind prima ţară din Asia care a lansat cu succes o misiune spre Marte, a obţinut un avantaj în faţa altor naţiuni precum China, Japonia şi Coreea de Sud”, adaugă aceeaşi publicaţie.

Agenţia Spaţială Europeană a reuşit să trimită o sondă spre Marte încă de la prima ei tentativă, însă India este prima ţară individuală care a reuşit această performanţă încă de la prima încercare.

Misiunea indiană a fost concepută potrivit „jugaad”, un principiu teoretic indian care constă în a găsi cea mai ieftină soluţie posibilă. Astfel, inginerii de la ISRO au avut ideea de a face ca racheta purtătoare a sondei MOM să se învârtă în jurul Terrei timp de o lună, pentru a o face să atingă o viteză suficient de mare pentru a scăpa apoi de gravitaţia terestră şi să se îndrepte spre Marte.