Home » D:News » O substanţă extrasă dintr-un condiment ajută creierul să se vindece singur

O substanţă extrasă dintr-un condiment ajută creierul să se vindece singur

Descopera 09.30.2014
O substanţă extrasă dintr-un condiment ajută creierul să se vindece singur
Curcuma, un condiment folosit de obicei în amestecul pentru curry, poate mări capacitatea creierului de a se vindeca singur, potrivit unui studiu german care a descoperit că un compus chimic din acest condiment susţine dezvoltarea de noi celule nervoase, informează bbc.com.

Studiul cercetătorilor germani a fost efectuat pe şobolani, iar rezultatele, publicate în revista Stem Cell Research and Therapy, ar putea ajuta la dezvoltarea de noi tratamente pentru pacienţii care au suferit un atac vascular cerebral şi pentru cei care suferă de Alzheimer.

Totuşi, este nevoie de mai multe cercertări înainte ca substanţa să fie folosită pe oameni.

Cercetătorii de la Institutul de Neuroştiinţe şi Medicină din Julich, Germania, au studiat efectele unui compus chimic care se regăseşte în mod natural în curcumă, denumit aromatic-turmerone. Cobaii au primit injecţii cu acest compus chimic şi apoi creierele animalelor au fost scanate.

Anumite zone ale creierului, despre care se ştie că sunt implicate în dezvoltarea celulelor nervoase, au fost mult mai active după injectarea infuziei care conţinea extractul din curcumă.

Cercetătorii spun că substanţa ar putea încuraja dezoltarea şi înmulţirea neuronilor.

Într-o secţiune separată a studiului, savanţii au „spălat” celule suşă neuronale cu soluţii care conţineau diferite concentraţii din extractul de curcumă.

Celulele suşă au capacitatea de a se transforma în orice tip de celulă cerebrală, iar experţii cred că acestea au un rol activ în vindecarea de după un traumatism sau boală.

„În cazul oamenilor şi al altor animale cu funcţii cerebrale foarte dezvoltate, abilităţile creierului de a se autovindeca nu par a funcţiona foarte bine, dar în cazul peştilor şi al altor animale mici, aceste mecanisme sunt foarte eficiente”, a declarat doctorul Maria Adele Rueger, o cercetătoare implicată în studiu.

Cu cât este mai mare concentraţia de extract de curcumă, cu atât se dezvoltă mai mult celulele suşă neuronale, iar transformarea lor în celule cerebrale specializate are loc mai repede.

„Este foarte interesant că ar putea fi posibil să mărim eficienţa celulelor stem folosind extract de curcumă, iar acest lucru ar putea amplifica abilitatea creierul de a se repara singur”, a mai spus cercetătoarea germană.

Experţii se gândesc acum dacă este fezabilă declanşarea testelor pe pacienţi umani. „Nu este încă foarte clar dacă rezultatele acestui studiu pot fi aplicate şi în cazul oamenilor sau dacă abilitatea creierului de a genera noi neuroni în acest mod ar fi de ajutor pentru pacienţii cu Alzheimer”, a declarat doctorul Laura Phipps de la Alzheimer’s Research UK, organizaţie dedicată studiului acestei boli.

„Este nevoie de mai multe studii pentru a înţelege pe deplin efectele acestui compus chimic în relaţie cu această afecţiune complexă (Alzheimer, n.r.), iar până atunci oamenii nu ar trebui să înceapă să facă provizii de curcumă în cămările lor”, a declarat Phipps.

Compusul acesta este cel mai puţin studiat dintre cei doi compuşi chimici care se găsesc în curcumă şi care ar putea avea un efect asupra organismului uman.

Studii anterioare au sugerat că un alt compus, curcumina, reduce inflamaţiile şi are proprietăţi anticancerigene.

Mormântul unui copil, vechi de 78.000 de ani, oferă detalii importante despre oamenii timpurii