Home » D:News » Sculptura controversată din Paris a fost vandalizată. Mulţi spun că semăna cu o jucărie erotică

Sculptura controversată din Paris a fost vandalizată. Mulţi spun că semăna cu o jucărie erotică

Sculptura controversată din Paris a fost vandalizată. Mulţi spun că semăna cu o jucărie erotică
Publicat: 20.10.2014
Sculptura controversată "Tree", realizată de americanul Paul McCarthy şi care seamănă cu un brad de Crăciun, dar şi cu o jucărie erotică, a fost vandalizată după doar două zile de la expunerea sa în Place Vendome din Paris, iar artistul a decis să o retragă din spaţiul public, informează AFP.

„Nu vreau să fiu supus acestui tip de confruntare şi violenţei fizice şi nici să îmi asum riscuri de natură fizică pentru această lucrare”, a declarat artistul american Paul McCarthy, afişându-şi îngrijorarea privind „potenţiale escaladări violente în cazul reinstalării operei de artă”.

Structura gonflabilă de culoare verde din Place Vendome, cu o înălţime de 24 de metri, care a fost dezumflată de autorităţi sâmbătă după-amiază după ce cablurile de susţinere au fost tăiate de necunoscuţi, a fost în centrul unui scandal intens în ultima perioadă. După cum chiar autorul în vârstă de 69 de ani a spus, sculptura intitulată „Tree” (Copacul, n.r.) duce cu gândul mai mult la un dop anal decât la un pom de Crăciun.

Ridicată joi, în mod provizoriu, ca parte a programului „Hors les murs” („În afara zidurilor”, n.r.) a Târgului internaţional de artă contemporană (Fiac), care se va deschide miercuri la Paris, sculptura a fost vandalizată în noaptea de vineri spre sâmbătă.

Persoane necunoscute au întrerupt mai înainte alimentarea cu electricitate a instalaţiei care menţinea umflată structura gonflabilă. Apoi, profitând de absenţa agentului de pază care mersese să rebranşeze instalaţia pentru alimentare cu electricitate, necunoscuţii au tăiat mai multe cabluri care ţineau structura stabilă, fără să atingă însă sculptura în sine, după care au fugit. Ulterior, autorităţile franceze au decis să dezumfle structura aflată în pericol să se prăbuşească.

În timpul montării sculpturii, joi, un trecător l-a pălmuit pe creatorul „Copacului”, după care a fugit.

Totodată, cetăţeni nemulţumiţi de afişarea sculpturii şi-au exprimat indignarea pe reţelele sociale online. Între aceştia se numără mişcarea „Primăvara franceză”, ai cărei membri sunt militanţi pentru identitate naţională şi catolici tradiţionalişti, care au publicat pe Twitter mesajul „Place Vendome, desfigurată! Parisul umilit!”.

Un ales local de dreapta, Jérôme Dubus, a cerut vineri retragerea sculpturii din spaţiul public. „«Dop anal» în Place Vendome. Anne Hidalgo (primarul socialist al Parisului, n.r.) trebuie să oprească această provocare şi să retragă această «operă de artă»”, a scris Dubus pe platforma online Twitter.

Iniţial, Fiac şi-a arătat intenţia de a reexpune lucrarea. Directorul artistic al evenimentului, Jennifer Flay, a subliniat că sculptura „Copacul” a primit „toate autorizaţiile necesare: de la prefectură, de la poliţie, de la Primăria Parisului şi de la Ministerul Culturii, în colaborare cu Comitetul Vendome, care reprezintă comercianţii din piaţa publică”, printre care se numără multe magazine de bijuterii de lux.

Vandalizarea sculpturii a fost denunţată de ministrul francez al Culturii. „S-ar părea că unii doresc de bunăvoie revenirea la o definiţie oficială a artei degenerate”, a scris, sâmbătă, pe Twitter, Fleur Pellerin, denunţând „atacul insuportabil la libertatea de creaţie”.

Directorul colecţiei de artă Lamber, care cuprinde opere de artă contemporană instalate la Avignon, a denunţat, la rândul său manifestările care afectează negativ imaginea Franţei. McCarthy „este un mare artist, recunoscut la nivel mondial. O să părem din nou o ţară învechită”, a spus Eric Mezil, acuzând „intoleranţa extrem de violentă”.

Vandalizarea instalaţiei a fost catalogată drept „o agresiune inadmisibilă” de primarul capitalei franceze, Anne Hidalgo. „Parisul nu va ceda acestui tip de ameninţări, când atacăm un artist sau o operă de artă, atacăm libertatea artistică”, a declarat Anne Hidalgo.

În cele din urmă, însă, artistul însuşi a renunţat la expunerea sculpturii sale. „În loc să provoace o reflexie profundă” asupra semnificaţiilor multiple ale obiectelor, „am asistat la reacţii violente”, a spus, cu regret, Paul McCarthy.

Lucrările lui McCarthy au declanşat deja polemici, iar site-ul care anunţa prima sa mare expoziţie franceză, începând din 25 octombrie, conţine un avertisment potrivit căruia unele dintre operele sale „pot fi deranjante şi pot avea un caracter sexual explicit şi uneori violent” şi nu recomandă vizionarea acesteia de către copii şi adolescenţi.

Reţelele sociale s-au inflamat sâmbătă în privinţa sculpturii „Copacul”, fiind postate mii de comentarii sub etichetele #Vendome şi #PlugGate.

Sursa: Mediafax

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase