Home » D:News » Ceasul nostru biologic determină modificări în organism, la anumite ore ale zilei

10.31.2014
Două "ore de vârf", care schimbă foarte repede şi în fiecare zi felul în care funcţionează ţesuturile din întregul organism al mamiferelor, au fost identificate de cercetătorii de la Universitatea Pennsylvania din Statele Unite, citaţi de bbc.com.

Ceasul biologic: Transformările care determină „orele de vârf” în organism au fost identificate

Studiul, realizat pe animale şi publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, a monitorizat funcţionarea celulelor din 12 tipuri de ţesuturi, pe durata unei zile întregi.

Cercetătorii americani au descoperit astfel două modificări substanţiale în ceea ce priveşte activitatea celulară, iar acestea au loc cu puţin timp înainte de apariţia zorilor şi a amurgului.

Oamenii de ştiinţă consideră că această descoperire ar putea să ajute anumite medicamente să acţioneze mai eficient asupra ceasului biologic al organismului.

Ceasul intern al organismului determină modificări importante, controlând starea de veghe, dispoziţia, puterea fizică şi chiar riscul de infarct, într-un ciclu de 24 de ore.

Cercetătorii de la Universitatea Pennsylvania au studiat – în cadrul unor experimente realizate pe şoareci – impactul pe care ciclul orar zilnic îl are asupra funcţiilor îndeplinite în organism de ADN.

La fiecare două ore, savanţii au recoltat celule din rinichi, ficat, plămâni, glandele suprarenale, aortă, celule suşă cerebrale, cerebel, ţesut adipos brun, ţesut adipos alb, inimă, hipotalamus şi muşchii scheletici.

Ei au descoperit astfel că 43% dintre genele – secţiuni ale ADN-ului – implicate în sinteza proteinelor şi-au modificat activitatea pe parcursul zilei.

Gene diferite au prezentat tipare de activitate diferite, în ţesuturi diferite, fapt care i-a determinat pe cercetători să estimeze că mai mult de jumătate dintre genele dintr-un organism prezintă fluctuaţii zilnice.

Ficatul a prezentat cea mai mare dinamică, întruct 3.186 de gene au prezentat un tipar zilnic, în comparaţie cu hipotalamusul, care a avut doar 642 de gene „fluctuante”.

Două ferestre majore de activitate au fost observate în cadrul acestui studiu – în zori şi în amurg.

Este deja cunoscut faptul că anumite medicamente funcţionează mai bine în anumite perioade ale zilei.

Bolile cardiace sunt cauzate de colesterolul care blochează arterele, iar acest colesterol este sintetizat în cea mai mare parte în ficat, pe timpul nopţii. Administrarea statinelor în timpul serii le face pe acestea să devină mai eficiente.

Savanţii americani spun că 56 dintre cel mai bine vândute 100 de medicamente din lume şi aproape jumătate dintre cele aflate pe lista de medicamente esenţiale întocmită de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) acţionează asupra unor gene care, aşa cum a fost demonstrat, prezintă oscilaţii zilnice în activitatea lor.

Trenurile cu hidrogen ar putea înlocui vechile locomotive diesel. Țara care a anunțat deja înlocuirea întregii flote