Home » D:News » Descoperire: crocodilii sunt rude apropiate ale păsărilor! Atunci de ce arată atât de diferit de acestea?

Autor: Mihaela Stanescu 12.14.2014
Crocodilii sunt înrudiţi îndeaproape cu păsările, dar, spre deosebire de acestea, ei sunt „blocaţi în trecut”, spun cercetătorii.

Crocodilienii şi păsările au avut un strămoş comun care a trăit acum 240 de milioane de ani şi din care descindea şi grupul dinozaurilor. (Grupul crocodilienilor cuprinde crocodilii, aligatorii, caimanii şi gavialii.)

Dar, în vremea ce păsările au cunoscut, după dispariţia dinozaurilor, o adevărată „explozie evolutivă”, o perioadă de evoluţie accelerată care a dus la diversificarea grupului (ce numără azi aproximativ 10.000 de specii), crocodilienii au un ritm de evoluţie neobişnuit de lent.

Ca urmare, ei s-au schimbat puţin faţă de strămoşii lor, ceea ce a permis geneticienilor să reconstituie alcătuirea archosaurilor, grupul de reptile străvechi care au precedat dinozaurii, pterozaurii, păsările şi crocodilienii. Se ştia, de altfel, din cercetările asupra fosilelor, că planul de structură al corpului crocodilienilor a rămas aproape neschimbat timp de multe milioane de ani, spune dr. Richard Green, din cadrul University of California – Santa Cruz.

Studiul publicat în Science, bazat pe secvenţierea genoamelor mai multor specii de crocodilieni actuali, a arătat că strămoşul tuturoro archosaurilor avea un ritm de evoluţie moleculară extrem de lent, care s-a accelerat în linia evolutivă a păsărilor.

După impactul cu asteroidul care a dus la extincţia de la sfârşitul Cretacicului (cea în care au pierit şi dinozaurii), păsările care au supravieţuit au cunoscut o evoluţie rapidă, care a dus, în cele din urmă, la diversitatea de forme vizibilă azi în cadrul acestui grup.

Criza climatică din urmă cu 233 de milioane de ani a transformat total viața pe Pământ