Home » D:News » O particulă înrudită cu bosonul lui Higgs ar putea face calculatoarele de 3.000 de ori mai puternice

Publicat: 19.07.2015
Existenţa unei particule elementare era cunoscută încă de acum 85 de ani, însă nimeni nu a observat-o până acum. Este vorba despre fermionul lui Weyl, a cărui descoperire ar putea creşte mult puterea calculatoarelor, scrie huffingtonpost.fr.

O echipă a Universităţii Princeton (SUA) a reuşit pentru prima oară să observe particula în laborator. Fizicianul Herman Weyl îi prezisese existenţa încă din 1929, cu ajutorul calculelor matematice. Oarecum ca în cazul bosonului lui Higgs. La fel ca bosonul, fermionul este o particulă elementară a materiei.

În articolul apărut în revista Science, cercetătorii arată că au putut observa particula datorită unui cristal deosebit, din tantal şi arsenic. Ceea ce o face unică este absenţa masei. Spre deosebire de electron, fermionul lui Weyl nu are greutate, ceea ce constituie un imens avantaj faţă de electron, utilizat ca „mijloc de transport” al datelor în electronica modernă. Acesta însă, din cauza greutăţii, se poate pierde dacă întâlneşte un obstacol pe drum. Însă în cristalul cu tantal şi arsenic fermionii lui Weyl nu se pierd niciodată. „Este ca şi cum ar avea sistem GPS şi ar putea călători fără să se disperseze niciodată”, spune Zahid Hasan, şeful echipei de cercetători.

În plus, această particulă nu generează căldură, în timp de electronul da. Căldura este una din principalele limite ale calculatoarelor, amintesc cercetătorii. „Cele două caracteristici ar putea fi un noroc pentru viitorul electronicii, îndeosebi pentru dezvoltarea calculatoarelor cuantice”, de 3.600 de ori mai puternice decât clasicele PC-uri.

În orice caz, se recomandă prudenţă în cazul acestor descoperiri. Contactat de huffingtonpost.fr, Milan Orlita, cercetător în domeniul semiconductorilor şi nanofizică la Laboratorul naţional pentru câmpuri magnetice din Grenoble, apreciază că descoperirea este „interesantă”, însă sunt necesare multe alte studii şi cercetări. „În ultimii ani au fost testate multe tipuri de materiale asemănătoare cu acest cristal. Este o descoperire importantă, dar prefer să nu fac comentarii în privinţa posibilelor ei implicaţii în afara domeniului cercetării”, a arătat el.

Sursă: Agerpres