Home » D:News » Chinezii nu se mai opresc din editarea genetică. Au clonat cinci maimuţe modificate genetic pentru a fi bolnave

Mihaela STOICA 01.25.2019
Oamenii de ştiinţă din China au anunţat joi că au clonat cinci maimuţe dintr-un singur macac, ale cărui gene fuseseră modificate pentru a dezvolta o tulburare de somn, apreciind că ar putea ajuta la cercetările privind problemele psihologice umane.
Realizarea pe care aceştia susţin că au făcut-o a fost detaliată în două rapoarte publicate într-un jurnal ştiinţific chinez în limba engleză, National Science Review, fiind ultima dintr-o serie de avansuri biomedicale ale ţării, unele dintre ele stârnind dezbateri puternice legate de etica medicală. Un astfel de caz este al unui cerectător chinez, anchetat acum de autorităţi, care a modificat ADN-ul bebeluşilor pentru a-i face rezistenţi la HIV.

Clonarea celor cinci maimuţe a fost revendicată de către o echipă de la Institutul de Neuroştiinţe din cadrul Academiei Chineze de Ştiinţe din Shanghai, care a precizat că a modificat genele unui macac pentru a-i provoca tulburare de ritm circadian, respectiv nesincronizarea ceasului biologic cu perioada normală de somn, potrivit AFP.

Apoi, aceştia au clonat specimenul de cinci ori şi au descoperit că cei cinci macaci, născuţi în ultimele şase luni, prezintă semnele unor probleme mentale asociate cu tulburări ale somnului, incluzând depresie, anxietate şi comportamente legate de schizofrenie.

Autorii studiului afirmă că realizarea lor ar putea ajuta cercetările privind bolile psihologice umane deoarece oamenii de ştiinţă ar fi capabili să creeze animale cu tulburări specifice.

Poo Muming, directorul institutului şi co-autor al studiului, a afirmat presei de stat că echipa de cercetare vrea să cloneze mai multe maimuţe cu diferite boli cerebrale, în speranţa că viitoarele experimente pe acestea vor conduce la noi medicamente şi tratamente.

Totodată, Muming a mai spus că această practică ar putea contribui şi la reducerea, la nivel mondial, a numărului de macaci sănătoşi care sunt în prezent subiectul experimentelor, chestiune ce stârneşte alte dezbateri etice.

Acelaşi institut a anunţat anul trecut, în ianuarie, clonarea a două maimuţe cu aceeaşi tehnică care a dus la producerea celebrei oi Dolly, în urmă cu 20 de ani.