Home » D:News » NASA a dezvăluit Convenţiile Artemis. Regulile pe care oamenii trebuie să le respecte în spaţiu

Publicat: 19.05.2020

În următorii ani, oamenii se vor întoarce din nou pe Lună. Totuşi, destule s-au schimbat în cei 50 de ani de la ultima aselenizare. Companiile private devin o parte importantă a programelor spaţiale, iar tot mai multe agenţii spaţiale internaţionale îşi fac apariţia, spaţiul cosmic devenind tot mai aglomerat. Aşadar, ar putea fi nevoie de câteva reguli pentru a ne asigura că toată lumea are un comportament cât mai adecvat.

Tocmai de aceea, NASA a întocmit un set de acorduri – numit Convenţiile Artemis – pentru alte agenţii internaţionale spaţiale şi pentru companiile private, în timp ce o nouă generaţie de astronauţi se pregăteşte de explorarea spaţiului.

Ce reguli trebuie să respecte oamenii în spațiu

Aceste convenţii sunt exact ceea ce ne aşteptăm de la NASA – pace, transparenţă, interoperabilitate (abilitatea unor produse sau sisteme de a coopera eficient cu produse sau sisteme diferite). Cu toate acestea, există şi câteva acorduri ciudate.

Spre exemplu, NASA solicită tuturor partenerilor internaţionali să fie de acord cu împărtăşirea publică de date. De asemenea, aceștia ar trebui să fie de acord şi cu înregistrarea altor obiecte spaţiale.

„Fără înregistrarea corespunzătoare, coordonarea pentru a evita imixtiunile dăunătoare nu mai poate avea loc”, arată Convenţiile, potrivit ScienceAlert.

„Convenţiile Artemis reîntăresc nevoia crucială de înregistrare şi îndeamnă pe orice partener care nu este deja membru al Convenţiei de Înregistrare să se alăture cât de curând posibil”, mai arată documentul.

În acest moment, în jur de 87% dintre toţi sateliţii, sondele spaţiale, sondele de aterizare şi alte obiecte lansate în spaţiu au fost înregistrate în Registrul Naţiunilor Unite ale Obiectelor Lansate în Spaţiu (UNOOSA).

Prin accesul public la date ştiinţifice şi înregistrarea obiectelor spaţiale, comunitatea spaţială poate fi atentă la tot ce se întâmplă. Uneori poate observa lucruri pe care NASA le-a trecut cu vederea.

Convenţiile Artemis mai solicită de la partenerii internaţionali să protejeze zonele şi obiectele care au „valoare istorică” – cel mai probabil locurile unde au avut loc deja aselenizări. Totuşi, acest lucru nu este uşor. Pe Lună au fost lăsate deja 190.000 de kilograme de gunoi.

Tratatul Spaţiului Cosmic

Mai există şi alte acorduri asupra resurselor spaţiale, precum şi informaţii despre gunoiul orbital. Multe dintre reguli sunt incredibil de similare cu Tratatul Spaţiului Cosmic – un document al Naţiunilor Unite. A intrat în vigoare în 1967 şi care oferă instrucţiuni detaliate cu privire la ce poate şi ce nu poate face fiecare ţară în spaţiu.

De fapt, documentul – care a rămas neschimbat de mai bine de 50 de ani – oferă destule lecţii valoroase pentru următoarea eră a explorării spaţiale.

Chiar dacă multe s-au schimbat în ultimii ani, se pare că unele lucruri – cooperarea, pacea şi binele umanităţii – rămân aceleaşi.

Convenţiile Artemis pot fi citite chiar AICI.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

NASA a publicat imagini uimitor de detaliate cu regiunea de nord a planetei Jupiter

”Reciful cosmic”, imaginea spectaculoasă prin care NASA şi ESA marchează a 30-a aniversare a telescopului Hubble

Echipa ”Curiosity” a NASA continuă explorarea planetei Marte, de acasă