Home » D:News » Cel mai vechi genom aproape complet al HIV a fost descoperit într-o mostră de țesut uitată din 1966

Autor: Ioana Matei 06.04.2020
Sursa foto: Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) din SUA

Cea mai veche secvență genetică din tulpina virusului HIV care s-a răspândit în întreaga lume a fost descoperită la o mostră de țesut, în Republica Democratică Congo, a arătat un nou studiu.

Mostra de țesut a fost prelevată și conservată în 1966, astfel că această secvență de HIV este cu 10 ani mai veche ca un genom anterior, care provenea de la o mostră de sânge din 1976 în Congo. Secvențele genetice precum aceasta ajută la determinarea momentului mutațiilor genetice ale virusului.

Acele mutații ajută oamenii de știință să urmărească răspândirea virusului și momentul în care HIV s-a transmis la oameni.

Noua secvență genetică „aduce multă alinare”, a declarat Sophie Gryseels, unul dintre autorii noului studiu. Această secvență se încadrează bine cu informațiile anterioare deținute de cercetători privind momentul apariției virusului HIV, potrivit Live Science.

Cel mai vechi genom aproape complet al HIV a fost descoperit

„Este bine de știut, pentru că înseamnă că modelele noastre evoluționare pe care le aplicăm secvențelor virale funcționează bine. Nu am avut parte de surprize”, a mai spus Gryseels.

Bazându-se pe secvențele genetice ale mostrelor de virus, oamenii de știință consideră că HIV a cuprins pentru prima oară oamenii în Africa centrală undeva la începutul anilor 1900. Virusul Imunodeficienței Umane s-a transmis de la cimpanzei. Există multe tulpini ale virusului, dar cele responsabile pentru 95% dintre cazurile la nivel global fac parte din subgrupul numit grupul HIV-1 M.

Peste 32 de milioane de oameni au murit din cauza SIDA, boala cauzată de HIV, de la începerea pandemiei de COVID-19.

Există și alte fragmente mai vechi ale HIV, una din 1959 și una din 1960, tot din Congo. Dar acele bucăți nu sunt complete, astfel că nu pot oferi prea multe informații despre mutațiile virusului. Acele fragmente provin și de la subtipuri diferite de HIV, a mai adăugat Gryseels. Asta arată că virusul circula de ceva timp la oameni înainte de anii 1950.

Studiul a fost publicat în ultimul număr al revistei Proceedings of the National Academy of Sciences.

Descoperire uriașă în lupta cu HIV: injecția care se administrează la fiecare două luni