Home » Stiinta » Cercetătorii au ”descifrat” mecanismul prin care virusul HIV îşi dezvoltă rezistenţa la medicamentele antiretrovirale

02.03.2020
Cercetătorii au ''descifrat'' mecanismul prin care virusul HIV îşi dezvoltă rezistenţa la medicamentele antiretrovirale
Principalele medicamente folosite în tratarea HIV acţionează prin lipirea de o enzimă, împiedicând virusul să îşi insereze informaţia genetică în celulele umane.

Cercetătorii de la Institutul Francis Crick din Londra, Regatul Unit, au anunţat că au descoperit mecanismul prin care HIV îşi creşte rezistenţa la medicamentele antiretrovirale; aceştia explică faptul că în anumite cazuri virusul reuşeşte să îşi reia funcţiile fără ca medicaţia să fie întreruptă, notează Medicalxpress.

Medicamentele antiretrovirale acţionează prin „lipirea” de o enzimă numită intergraza, aceasta fiind cea care permite HIV să îşi insereze informaţia genetică în celuele umane, în timp virusul poate să slăbească această legătură, reuşind astfel să îşi reia funcţiile normale.

Oamenii de ştiinţă care au lucrat în cadrul acestui proiect au folosit un virus asemănător HIV-ului asupra căruia fusese folosită medicaţia antiretrovirală, analizându-l ulterior cu ajutorul microscopiei crio-electronice. Această tehnică de studiere a diferitelor mostre le permite cercetătorilor să obţină imagini detaliate, aproape de nivelul atomilor.

„Proprietatea neobişnuită a acestor medicamente este aceea că interacţionează cu ioni metalici, ceea ce le permite, în mod normal, să facă legături foarte puternice cu situsul activ al enzimei virale. Am descoperit că HIV poate modifica subtil mediul chimic al metalelor şi, ca şi cum ar folosi o telecomandă, reduce rezistenţa legării medicamentelor. Acesta este o slăbiciune neaşteptată în apărarea inhibitorilor de transfer de catenă”, explică Peter Cherepanov, co-autor al studiului.

„Vestea bună este că am vizualizat în sfârşit structura precisă a site-ului activ al enzimei virale, chiar acolo unde medicamentele se leagă de aceasta. Aceste planuri vor informa proiectarea unor inhibitori de integrază mai eficienţi, care ar putea îmbunătăţi viaţa multor milioane de oameni care suferă de HIV”, a declarat Alan Engelman, co-autor al studiului, cercetător al Departamentul de Imunologie şi Virusologie la Institutul de Cancer Dana-Farber şi profesor al Facultăţii de Medicină din cadrul Universităţii Harvard.

Cercetătorii implicaţi sunt de părere că înţelegerea mecanismului prin care virusul HIV slăbeşte legăturile chimice dintre medicamente şi enzimele sale deschide posibilitatea producerii unei noi generaţii de medicamente antiretrovirale.

Studiul a fost publicat în Science.

Un vaccin experimental împotriva HIV oferă rezultate promiţătoare