Home » D:News » Analiza genetică poate fi folosită pentru identificarea pacienților care pot prezenta efecte secundare după tratamentele împotriva cancerului

Autor: Adrian Popovici 11.17.2020
În unele cazuri, tratamentele folosite pot avea efecte adverse care pot pune într-un pericol suplimentar viața pacienților. Credit foto: Unsplash

Riscul de efecte adverse grave asupra stării sanguine și măduvei osoase a pacienților în timpul chimioterapiei poate fi prezis de un model dezvoltat la Universitatea Linköping, Suedia. Această cercetare poate face posibilă utilizarea analizei genetice pentru a identifica pacienții cu o probabilitate mare de efecte secundare, notează Medicalxpress.

Cercetătorii și specialiștii în chimioterapie explică faptul că este dificilă obținerea unui echilibru între eliminarea unui număr cât mai mare de celule tumorale și limitarea efectelor secundare asociate acestor tratamente.

Efectele secundare ale tratamentelor împotriva cancerului

Una dintre proprietățile comune ale celulelor tumorale este că acestea cresc rapid și într-un mod necontrolat. Medicamentele utilizate pentru tratarea cancerului au fost, din acest motiv, concepute pentru a ucide celulele cu creștere rapidă. Dar tratamentul ucide și celulele normale care cresc rapid. Unul dintre cele mai sensibile țesuturi este măduva osoasă, în care se formează diferite tipuri de celule sanguine într-un ritm rapid. Aproximativ 25% dintre pacienții cu cancer pulmonar care primesc tratament combinat cu medicamentele gemcitabină și carboplatină prezintă efecte secundare care pun în pericol măduva osoasă în timpul tratamentului standard. Și din această cauză tratamentul trebuie întrerupt.

De-a lungul timpului, oamenii de știință au aflat că factorii genetici joacă un rol important în răspunsul unui individ la aceste tratamente. De asemenea, aceștia speculează că sunt implicate interacțiuni complicate între multe gene. Cercetătorii care au efectuat studiul au investigat, prin urmare, dacă există semnături genetice care pot fi folosite pentru a identifica pacienții cu un risc ridicat de a suferi efecte secundare severe în urma tratamentului.

Acest lucru le-ar permite să adapteze tratamentul la condiția indivizilor mai precis de la început: celor cu risc scăzut de efecte secundare li se pot administra doze mai mari, cu un efect mai puternic asupra cancerului, în timp ce celor cu cel mai mare risc li se poate administra un alt tratament.

Cercetătorii care au lucrat la acest studiu au analizat secvențele ADN complete ale 96 de pacienți cu cancer pulmonar cu celule mici, care au fost tratați cu gemcitabină/carboplatină. Secvențierea întregului genom în acest mod oferă informații despre milioane de variante genetice care pot fi interesante. Savanții au dorit să vadă dacă pot găsi în această cantitate uriașă de date grupuri funcționale de gene care au fost legate de gradul de toxicitate pe care tratamentul l-a avut asupra măduvei osoase a diferiților pacienți.