Home » Știință » Cercetătorii au identificat o nouă ”țintă” a tratamentelor împotriva cancerului agresiv

Aceste descoperiri pot duce la crearea unor tratamente care să țintească celulele canceroase gigantice poliploide. Credit foto: Unsplash
Publicat: 26.10.2020

Eforturile oamenilor de știință de a descoperi și dezvolta noi tratamente împotriva cancerului se lovesc de multiple piedici, una dintre acestea este heterogenitatea intratumorală, prezența mai multor tipuri de celule canceroase în interiorul aceleiași tumori. Adesea, aceste tumori „mozaic” includ celule, cum ar fi celulele gigantice poliploidale, care au evoluat pentru a deveni agresive și rezistente la chimioterapie și tratamentele cu radiații, notează Medicalxpress.

Celulele canceroase poliploidale gigantice (PGCC) au fost în mare parte ignorate deoarece studiile au constatat că nu trec prin mitoză, mecanismul care este de obicei necesar pentru diviziunea celulară. Cu toate acestea, studii recente au descoperit că PGCC prezintă un fenomen numit diviziune amitotică și că structura lor celulară le permite să se răspândească rapid.

Celulele canceroase agresive pot fi ținta noilor tratamente

Un studiu recent al cercetătorilor de la Universitatea Brown, SUA, s-a concentrat asupra celulelor canceroase gigantice poliploide și a descoperit că acestea se bazează pe filamente celulare numite vimentină pentru a migra. Vimentina se găsește în celulele din tot corpul, dar s-a constatat că PGCC-urile au o cantitate mai mare de vimentină în comparație cu celulele non-PGCC, iar vimentina lor a fost distribuită mult mai uniform în întreaga celulă.

„Aceste celule par să joace un rol activ în invazie și metastază, astfel încât vizarea persistenței lor migratorii le-ar putea limita efectele asupra progresiei cancerului”, a declarat autorul studiului, Michelle Dawson, profesoară de farmacologie moleculară, fiziologie și biotehnologie la Universitatea Brown.

Dawson și colegii ei speră să găsească un biomarker pentru PGCC, astfel încât să poată studia aceste celule în tumorile umane. Acest studiu arată ca vimentina este supraexprimata în PGCC și este probabil responsabilă pentru mai multe dintre comportamentele lor anormale, a spus Dawson. Vimentina este o proteina omniprezentă, deci vizarea directă a vimentinei poate sa nu fie un răspuns, dar medicamentele care vizează interacțiunile vimentinei pot fi eficiente în limitarea efectelor acestor celule.

Studiul citat a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.