Home » Stiinta » Exercițiile fizice încetinesc dezvoltarea cancerului prin intermediul sistemului imunitar

Autor: Ioana Matei 10.31.2020

Oamenii care suferă de cancer și care fac sport în mod regulat au, în general, o prognoză mai pozitivă în comparație cu pacienții care nu fac exerciții fizice. Acum, cercetătorii de la Institutul Karolinska din Suedia au descoperit o posibilă explicație privind motivul pentru care sportul ajută la încetinirea dezvoltării cancerului în cazul șoarecilor.

Activitatea fizică schimbă metabolismul limfocitelor T citotoxice din sistemul imunitar și le îmbunătățește abilitatea de a ataca celulele canceroase.

Studiul a fost publicat în jurnalul eLife.

O posibilă explicație pentru modul în care exercițiile fizice afectează cancerul

„Biologia din spatele efectelor pozitive ale exercițiilor fizice poate oferi noi informații despre modul în care corpul nostru își menține sănătatea, însă ne poate ajuta și să dezvoltăm tratamente mai bune împotriva cancerului”, a declarat Randall Johnson, profesor la Institutul Karolinska și unul dintre autorii studiului.

Cercetările anterioare au arătat că activitatea fizică poate preveni sănătatea precară și poate îmbunătăți prognoza mai multor boli, inclusiv numeroase forme de cancer. Totuși, modul exact prin care cancerul este afectat de exerciții fizice este deocamdată necunoscut, în special atunci când vine vorba de mecanismele biologice. O posibilă explicație este că activitatea fizică activează sistemul imunitar și crește abilitatea corpului de a preveni și inhiba dezvoltarea cancerului.

O înțelegere mai bună a modului în care stilul de viață afectează sistemul imunitar

În acest nou studiu, oamenii de știință de la Institutul Karolinska au analizat în detaliu această ipoteză, observând modul în care limfocitele T citotoxice ale sistemului imunitar, adică celulele specializate în distrugerea celulelor maligne, reacționează la exercițiile fizice, potrivit MedicalXpress.

„Cercetările noastre arată că exercițiile fizice afectează producția mai multor molecule și metaboliți care activează celule imunitare care distrug cancerul, astfel că dezvoltarea cancerului este inhibată. Sperăm că aceste rezultate vor contribui la o înțelegere mai bună a modului în care stilul nostru de viață afectează sistemul imunitar și vor ajuta la dezvoltarea unor noi imunoterapii împotriva cancerului”, a spus Helene Rundqvist, autorul principal al studiului.

Cercetătorii au aflat cum reușesc celulele canceroase să părăsească tumorile. Descoperirile lor sunt de mare importanță

De ce unele forme de cancer nu sunt eliminate de imunoterapie?

Primul studiu amplu care arată că vaccinarea împotriva HPV reduce riscul apariției de cancer de col uterin