Home » D:News » Virgin Orbit a trimis cu succes prima rachetă în spațiu, cu o lansare din aer

Virgin Orbit a trimis cu succes prima rachetă în spațiu, cu o lansare din aer

Credit foto: Virgin Orbit
Publicat: 20.01.2021

Virgin Orbit, compania miliardarului american Richard Branson, a trimis pentru prima dată în spațiu o rachetă, lansarea având loc în aer. Cu acest prilej a livrat pe orbită zece sateliți NASA, realizând o etapă cheie după ce a anulat, anul trecut, prima lansare-test a rachetei.

O rachetă LauncherOne a fost lansată în aer din partea inferioară a unui Boeing 747 modificat, poreclit „Cosmic Girl”, de la circa 10.000 de metri deasupra Pacificului, înainte de a-și aprinde motorul NewtonThree pentru a se ridica din atmosfera Pământului, înregistrând astfel primul succes al Virgin One în drumul către spațiu.

„Potrivit telemetriei, LauncherOne a atins orbita”, a anunțat compania pe Twitter în timpul misiunii de testare, denumită Launch Demo 2 și care a avut loc duminică. „În sens literal și figurativ, depășește cu mult distanța la care am ajuns în prima noastră lansare”, a mai spus Virgin Orbit.

Racheta a plasat cu succes pe orbită sateliții NASA

La aproximativ două ore după ce Cosmic Girl a decolat din Mojave Air and Space Port, în sudul Californiei, racheta a plasat cu succes pe orbită, pentru NASA, 10 sateliți mici.

Racheta, un lansator de 21 de metri adaptat pentru transportul sateliților mici în spațiu, a avut ca scop plasarea de sateliți minusculi ai NASA la aproximativ două ore de la lansare, deși Virgin Orbit nu a confirmat dacă au fost plasați conform planificării, notează Reuters.

Testul de succes și livrarea sarcinii utile a fost o dublă victorie de care Virgin Orbit avea mare nevoie după ce, anul trecut, a înregistrat un eșec în încercarea de a ajunge în spațiu. Atunci, motorul principal al LauncherOne s-a oprit prematur la câteva momente după ce a fost ejectat de avionul Cosmic Girl. Ulterior, compania a anunțat că, deși scurtă, misiunea a furnizat date cheie de testare.

Lansarea unei rachete din aer, mai eficientă

Testul de duminică plasează Virgin Orbit într-o cursă comercială din ce în ce mai competitivă, oferind o metodă unică de „lansare aeriană” de a trimite sateliți pe orbită alături de rivali precum Rocket Lab și Firefly Aerospace. Cele două companii au proiectat sisteme mici de lansare pentru a injecta în orbită sateliți mai mici și a răspunde, astfel, unei cereri în creștere.

Directorii de la Virgin Orbit afirmă că lansările efectuate la mare altitudine permit plasarea sateliților pe orbită mai eficient și, de asemenea, minimizează anulările legate de vreme, comparativ cu rachetele tradiționale lansate pe verticală, de la sol.

Virgin Orbit are un contract cu Forțele Spațiale ale SUA în valoare 35 de milioane de dolari pentru trei misiuni, prima fiind programată pentru luna octombrie.

Primul test cu pasageri al proiectului Virgin Hyperloop: Ce viteză a atins capsula în doar 15 secunde